När stängslet som ska göra det svårare för migranter att ta sig in i Ungern står klart på måndag nästa vecka kommer färdvägarna till norra och västra Europa med största sannolikhet att förflyttas, bli farligare eller gå via Ungerns grannländer, säger Ruben Andersson, men stängslet kommer inte att leda till att färre människor söker sig till EU.
– Vad vi har sett i andra fall när stängsel har uppförts är att man först får en förflyttning av färdvägarna och en stärkning av smugglarnätverken. Sedan ser man mer dramatik, risktagande och tragedier när folk försöker ta sig över stängslen i stora grupper i hopp om att åtminstone några ska lyckas. Det leder till fler skador, fler dödsfall och ännu mer arbete för myndigheterna i landet. Ett stängsel har ingen inverkan på människor som är i ett desperat behov av internationellt skydd.
Brutalisering av polisarbetet
I Calais har stängsel kring färjeterminalen lett till att färdvägen till Storbritannien flyttats en kort bit, till den betydligt farligare Eurotunneln, och de högteknologiska stängslen med taggtråd och hinderbanor i Spaniens nordafrikanska enklaver har förflyttat människor till de farligare medelhavsrutterna mot Italien, säger Ruben Andersson.
– Det här är oerhört dynamiska rutter som flyttas hela tiden. Det som ofta tappas bort när politiker försöker bevisa att de bekämpar migration är att det inte går att stänga ute folkförflyttningar. Vi har så långa sjö- och landsgränser att det alltid finns en rutt. Gränspoliserna brukar vara medvetna om att stängslet som sådant inte gör någon nytta. Ett stängsel kan man alltid klättra upp över och det leder till brutala polisinterventioner.
Kan bli fler stängsel i Europa
Murar är mer effektiva när det handlar om att plocka politiska poäng för regeringar i de länder som reser dem än för att stoppa migration och är ofta menade för en inhemsk publik, säger Ruben Andersson. Därför tror han inte att det är sannolikt att fler EU-länder inom den närmaste framtiden kommer följa Ungerns exempel.
– Ungern kan politiskt få något utav detta genom att flytta rutterna mot grannländerna och mobilisera folk inom landet runt en negativ migrationspolitik. De har en specifik politik på den fronten och jag tror att det kan vara politiskt svårare i andra länder att hitta på något sådant, men om de politiska förhållandena i andra EU-länder förändras kan vi se den här trenden fortsätta.
Behöver lösa konflikterna i Syrien och Libyen
Andra medlemsstater, inte minst Tyskland, skulle kunna sätta ner foten för stängselbygget, men både Berlin och Bryssel har skickat blandade budskap med sin politik. Å ena sidan har man kritiserat polisbrutaliteten mot flyktingar i Makedonien och Grekland, å andra sidan har man bidragit med polisstyrkor och pengar för att öka övervakningen av gränserna i sydöstra Europa och Nordafrika.
– Man ser flera regeringar som försöker skjuta på problemet till ett annat land och det är väl i det sammanhanget man får se Ungerns stängsel.
Men Europa hanterar fortfarande en väldigt liten del av den globala flyktingkrisen. Nio av tio flyktingar hamnar i sina hemländers grannländer, och om EU vill lösa den globala flyktingkrisen bör man koncentrera sig på att få ett slut på konflikterna i framförallt Syrien och Libyen, menar Ruben Andersson.
– Vi har en kortsiktig politik i medlemsstaterna där man får för sig att säkerhetsteknologi och polisinsatser vid gränserna löser problemen, men det gör dem bara värre. Vi har gjort det så oerhört svårt att komma in på lagliga och säkra sätt och det är därför vi ser så mycket dramatik vid gränserna. Man måste titta bortom sina egna gränser, mot mer långsiktiga lösningar.