Svenska politker besöker Peking för att samla information inför ett evenutellt beslut om att låta Kina bygga järnväg i Sverige. ARKIVBILD. Foto: TT

Sverige i Kina för järnvägsbesök

Uppdaterad
Publicerad

Sedan Kina lockat svenska staten med att bygga billig och effektiv järnväg har representanter för riksdagens trafikutskott nu rest till Kina på studiebesök.

– Intressant, kommenterar ordföranden för riksdagens trafikutskott Karin Svensson Schmidt (MP) den kinesiska järnvägstekniken under resa på väg mot Himmelska fridens torg i Peking.

Kina har under drygt tio år länkats samman av snabbjärnvägslinjer och nu erbjuds Sverige samma teknik: snabba tåg som susar fram i 300 kilometer i timmen ovan mark på broar av betong.

– Tekniken är intressant. Att bygga på lågbroar är ett sätt att ta höjd för framtidens klimatförändringar som redan är här: skyfall och långvariga regn. Vi måste bygga järnvägen mycket mer robust, säger Karin Svensson Schmidt till SVT korrespondent som gästar den svenska delegationen plats i Peking.

Höghastighetsbanan

Den kinesiska tekniken är effektiv då den spar mycket av de markarbeten som traditionell järnväg kräver. Femtio procent av kostnaden för en vanlig banvall ligger i det som inte syns, under järnvägen. Enligt Kinas offert skulle Trafikverkets kostnadsberäkning för höghastighetsbanorna på 170 miljarder kronor sjunka till runt 145 miljarder kronor – en besparing om 25 miljarder kronor.

”Vi bygger snabbt”

I Peking har trafikutskottet sammanträffat med flera olika myndigheter på järnvägsområdet. Bland annat avlade man härom dagen besök hos China Railway Construction Company (CRCC), som med sina 16.000 kilometer tågräls räknas till det största i världen. Kina har kapacitet att bygga 1.000 kilometer järnväg på fyra år.

– En styrka i vårt system är att vi bygger snabbt. Svenskarna kan ta snabbtåget i bruk så fort som möjligt, om vi bara får hjälpa till, säger Mo Xiaoling, en vicepresident inom CRCC.

Regional representation

Med i gruppen finns också svenska regionala intressen representerade genom flera riksdagsledamöter.

– Det är väldigt viktigt för södra Sverige, säger Rikard Larssson (S), Malmö, om en eventuell uppstärkning av järnvägen.

– Det viktigaste för mig som Umeå-bo och norrlänning är såklart att vi bygger Norrbotniabanan, säger Edward Riedl (M), Västerbotten.

– Jag skulle vilja se att vi bygger ut Oslo-Stockholm i framtiden, Lars Mejern Larsson (S), Värmland.

”Behövs för klimatets skull”

Trafikutskottet är inte i Kina för att skriva affärskontrakt, besöket är en ren studieresa. Man inspekterar och ställer frågor kring teknik, ekonomi, och Karin Svensson Schmidt har positiva intryck efter rundturen.

– Det är inte vi som avgör i riksdagen vem som ska bygga, men jag tror vi är närmare ett beslut om höghastighetståg. Vi har fått bra svar på att de kritiska frågor vi ställt. Vi behöver det här för klimatets skull, säger Karin Svensson Schmidt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet