I AFD:s valpropaganda beskylls Angela Merkel för islamisering av landet. Foto: TT

Tyskt högerparti går i Trumps fotspår – använder amerikansk reklambyrå

Uppdaterad
Publicerad

Det politiska budskap som det högernationalistiska partiet Alternativ för Tyskland sprider liknar alltmer Donald Trumps valkampanj. I partiets valpropaganda är Tysklands välstånd och kultur hotade av invandringen. En amerikansk reklambyrå ligger bakom.

Harris Media, med bas i Texas och har haft framstående republikanska politiker som kunder, som till exempel de amerikanska toppolitikerna Sarah Palin och Ted Cruz. Den brittiske invandringskritikern Nigel Farage och hans UKIP-parti finns också på byråns lista över prominenta kunder.

Vincent Harris och hans byrå var underleverantörer i Trumpkampanjen. Nu anlitas byrån av det tyska uppstickarpartiet Alternativ för Tyskland, enligt Der Spiegel.

Val i Tyskland 2017

Liknande metoder

Metoderna och det politiska innehållet liknar budskapet från kampanjen som Trump drev. Det är tillspetsat och nationalistiskt och har tre viktiga beståndsdelar:

  • Det egna landets kultur och befolkning är hotat av utlänningar och behöver försvaras.
  • Medierna mörkar medvetet problemen med invandringen.
  • Sociala medier används för att få ut budskapet utan kritisk granskning eller krav på balans.

Alternativ för Tyskland, AFD ligger mellan 8 och 11 procent av väljarstödet i opinionsmätningarna och partiet förväntas för första gången ta sig in i det tyska parlamentet vid valet den 24 september.

Islamkritiskt

Några exempel på det nationalistiska och islamkritiska budskapet i AFD:s valaffischer:

En gravid kvinna ligger på rygg med texten ”Nya tyskar? Dom gör vi själva”.

Två kvinnor bakifrån i bikini med texten ”Burkas? Nej, här gillar vi bikinis”.

Skydda gränserna och stoppa islamiseringen av Tyskland är andra valslogans som partiet använder.

Satsar på Facebook

Partiet satsar främst på Facebook där deras engagerade och aktiva anhängare snabbt, gratis och ofiltrerat får stor spridning av budskapet, ofta med högerextrema kommentarer.

”Våra väljare litar inte på de etablerade medierna”, säger partiets talesman Christian Lüth i Merkur.de.

Valspurten

Två unga medarbetare från Harris Media har engagerats av AFD för valspurten och samarbetar med partiets socialamedier-team på fem personer i högkvarteret i Berlin, enligt SZ.de.

Våga visa

AFD uppmanar sina följare att göra egna ”solidaritetsvideos”och även rama in sina profilbilder med AFD:s partisymboler. ”Nya tyskar? Gör vi själva. Våga, Tyskland!”Uppmärksammad valpropaganda av det högerpopulistiska partiet AFD. En viktig del av kampanjen är att få folk att öppet våga visa att man – i likhet med Trumpväljarna – är en del av en undertryckt och underskattad, växande och missnöjd rörelse.

LÄS MER: ANALYS: Högernationalister alltmer i fokus i tyska valrörelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val i Tyskland 2017

Mer i ämnet