Enligt Unicef har flera medvetna attacker skett mot skolor i Väst- och Centralafrika. Foto: Seyba Keita/Pressbild

Unicef: Konflikter slår hårt mot barnen – miljoner missar skolan

Uppdaterad
Publicerad

Oroligheterna i Väst- och Centralafrika har tvingat 1.9 miljoner barn att lämna sin skolutbildning, enligt en ny rapport från hjälporganisationen Unicef. Från och med juni i år ska 9 272 skolor ha tvingats stänga ner sin verksamhet – vilket är tre gånger så många som i slutet av 2017.

– Rapporten är en uppmaning till handling. Det här är en kris som växer i det tysta. Skolor attackeras och stängs, och de barn som kanske är i störst behov av att gå i skola kommer längre ifrån att få göra det. Det går att vända trenden, men då måste vi ta tag i problemen nu, säger Charlotte Petri Gornitzka, vice chef för Unicef som precis återvänt från en resa till Mali.

Enligt Unicef är angreppen mot skolor, lärare och elever i regionen uppsåtliga handlingar. Och resultatet blir inte bara ett hårt slag mot den enskilde individen utan även mot hela regionen.

– Nationerna kommer en dag att byggas av de här barnen. I Mali är uppemot hälften av invånarna under 18 år – landet kan bara utvecklas om barnen får ta del av utvecklingen.

”Vi väntar inte”

Unicef hoppas nu att rapporten ska fungera som en uppmaning till handling. Nu vädjar man till alla inblandade parter att agera mot attackerna och hoten mot barns utbildning.

Vid sidan av detta arbetar organisationen även med alternativa utbildningsmöjligheter för barnen i de konfliktdrabbade områdena. Exempelvis har man påbörjat ett pilotprojekt i Kongo-Kinshasa och Burkina Faso, där barn som aldrig gått i skolan kan få tillgång till skollektioner via radio.

– Pengarna till att lösa den här konflikten saknas och det behövs finansiering, men vi väntar inte. Vi måste kraftsamla nu för att lösa den här krisen, säger Charlotte Petri Gornitzka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.