Butikskedjan XXL anklagas för att ha fuskat med sina försäljningssiffror i Norge för att kringgå landets marknadsföringsregler. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

Butikskedja anklagas för reafusk i Norge: ”Sorgligt och frustrerande”

Publicerad

Sportvarukedjan XXL, som har flera butiker i Sverige, anklagas för att systematiskt ha fuskat med sina försäljningssiffror i Norge. Enligt uppgifter, till den norska nyhetssajten E24, ska företaget köpt in dyra varor och sedan returnerat dem direkt leverantören – för att kringgå norska marknadsföringsregler.

Nyhetssajten E24 har pratat med fyra tidigare försäljningschefer på olika XXL-butiker i Norge, och samtliga bekräftar uppgifterna om fusk.

– Det fuskades ofta med större dyrare varor som kunde vara svåra att sälja, säger Christian Sandmo Olsen, som varit försäljningschef på en XXL-butik i Oslo.

Norska marknadsföringsregler kräver att en butik sålt ett visst antal varor för att få anordna en rea. Därför köpte anställda själva svårsålda varor till fullt pris – bara för att sedan returnera dem kort senare. Då såg det ut som om produkterna hade sålts.

Enligt en annan försäljningschef, som valt att vara anonym, ska fusket ofta ha tagits upp på olika regionala ledningsmöten.

– Varuhusen som inte sålt tillräckligt var tvungna att gå hem och göra felaktiga beställningar, säger personen till E24.

”Sorgligt och frustrerande”

XXL:s Norgechef Anders Kjellén säger till E24 att han inte varit medveten om fusket, och att företaget nu kommer att utreda anklagelserna.

– Vi undersöker nu detta noggrant, men vi har inte hittat något som tyder på att den praxis som E24:s källor beskriver är utbredd hos oss, säger han i ett mejl till E24.

Huvudchefen för XXL, Øivind Tidemandsen, säger dock till norska Dagens Næringsliv att han inte tvivlar på uppgifterna.

– Det är sorgligt och frustrerande att sådana här tricks används för att nå mål, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer