– Det är ingen dramatisk ökning, men det är en sektor som går relativt bra. Inte i alla länder och inte för alla företag, men det finns fortfarande en efterfrågan på vapen i världen, säger Pieter Wezeman, vapenindustriexpert vid fredsforskningsinstitutet Sipri.
De 100 största företagens försäljning av vapen och militära tjänster uppgick 2018 till 420 miljarder dollar eller nästan fyra biljoner kronor. Det är en ökning med 4,6 procent jämfört med föregående år, enligt Sipri. Och då är kinesiska företag inte inkluderade i statistiken.
USA i topp
Av de 100 företagen är 80 baserade i USA och Europa plus Ryssland. För första gången sedan 2002 finns bara amerikanska företag på topp fem-listan. Tillsammans stod de för 35 procent av den totala försäljningen.
På plats 30 återfinns det enda svenska företaget på listan, Saab, vars försäljning landade på 3,2 miljarder dollar – en ökning med 4,8 procent från 2017.