49 passagerare och personal ombord var utrustade med EEG för att övervaka hjärnvågsaktivitet. Testerna kontrollerade melatonin-nivåer, så att data kunde samlas in under den långa flygningen. Detta görs för att utveckla ett flygplan som är specifikt anpassat efter både passagerarnas och personalens behov. Testerna avser att minska pilottrötthet och passagerarnas jetlag. Flygbolaget samarbetade med två australiska universitet för att övervaka hur jetlag påverkade hälsan hos personerna ombord.
Efter att ha gått ombord på flygningen ställde passagerarna sina klockor till Sydney-tid och hölls vakna tills det blev natt i östra Australien med belysning, motion, koffein och en kryddstark måltid.
Sex timmar senare serverades de en måltid med mycket kolhydrater, blev tillsagda att undvika skärmar och lamporna dimmades ned för att underlätta sömnen under natten.
Universitetsforskare inkopplade
Marie Carroll, en forskare från Sydney University som genomförde experimentet, berättade för AFP att hon förväntar sig att det innovativa tillvägagångssättet skulle leda till ”absolut minimal” jetlag.
– Jag förväntar mig att de kommer att ha en normal dag idag och en normal nattsömn ikväll,” sa hon och tilllade att hon kände sig ”otroligt bra” med tanke på flygtiden.
– Det är ett experiment för att se om flygbolagen kan justera sitt schema för mat, dryck, träning och belysning så att de synkroniseras med destinationstiden, fortsätter hon.
Pilotföreningen oroad
De fyra piloterna ombord – som roterade mellan sina arbetspass – bar också apparater som mätte deras hjärnvågor och vakenhet. Den australiska och internationella pilotföreningen, som representerar Qantas piloter, har dock uttryckt oro över huruvida piloterna kommer att få tillräckligt med stöd under långflygningar för att kunna prestera när de jobbar och samtidigt genomgår tester.
– Vi bär en aktivitets-klocka och en ljusmätare, och testerna genomförs under omkring tre veckor. Så vi tittar både på vad som händer före flygningen, under flygningen och effekterna av flygningarna efteråt. Med de uppgifterna hoppas vi få mycket mer kunskap om effekterna av långdistansflygning, säger flygbolagets förstepilot Sean Golding.
Flygbolaget säger att testresorna bara är en del av det arbete de gör för att se till att flygningarna körs säkert. Qantas införde förra året den första direktflygningen från staden Perth till London, en 17-timmarsresa som är en av de längsta passagerarflygningarna i världen.