David Beckham är en typisk palsternacka. Foto: TT

Vilken grönsak är din kropp?

Uppdaterad
Publicerad

En ny klädkampanj skapar debatt i Storbritannien. Genom att jämställa den manliga kroppen med grönsaker har gränsen mellan synen på den kvinnliga kroppen och den manliga suddats ut menar vissa. Nonsens säger andra.

Att kvinnors kroppar delas in i päron- och äppelkroppar är knappast något nytt. Men nu är det dags för männen också. Det är den brittiska klädkedjan Debenham’s som i sin nya kampanj givit ut en stilguide för män där grönsaker identifierar olika typer kroppsformer och på så sätt ska hjälpa män att hitta rätt stil för just sin kroppstyp.

Den manliga kroppen som objekt

Den manliga kroppen har kategoriserats i fyra olika grupper: rödbetan som har stor mage och smala ben, palsternackan som har breda axla, den runda auberginen och den långsmale purjolöken.

Klädkedjan har också exemplifierat de olika ”grönsakerna” med kända män. Till exempel är musikern Jay-Z en aubergine, David Beckham en palsternacka medan komikern och skådespelaren Russel Brand är en purjolök.

Debenham’s har även gjort en ny kroppsguide för kvinnor eftersom de menar att det vore bristfälligt att dela in den kvinnliga kroppen enbart utifrån äpplen och päron. De nya ”frukterna” är den bredaxlade jordgubben, den långsmala rabarbern och det yppiga dubbla körsbäret.

Suddar ut gränsen mellan manligt och kvinnligt

Den nya stilguiden har redan fått mycket uppmärksamhet i sociala medier och många menar att Debenham’s genom att jämställa den manliga kroppen med grönsaker medvetet suddat ut gränsen mellan synen på den kvinnliga kroppen. Kvinnokroppen som i århundraden objektifierats och dömts utifrån dess utseende och den manliga som tidigare främst dömts utifrån dess funktion.

Debenham’s själva menar dock att de skapat stilguiden enbart eftersom de upptäckt att det fanns ett behov för män liksom kvinnor att ”hitta” just sin kroppsmodell för att på så sätt enklare kunna hitta sin klädstil.

Mode för män växer snabbt

Inom mode- och skönhetsindustrin har det blivit allt vanligare att satsa på just den manliga konsumenten och utbudet när det gäller hudkrämer, hårprodukter, kläder och till och med smink för män växer i snabb takt.

– Femtio procent av marknaden består av män, något som mode- och skönhetsindustrin inte kan ignorera. Det handlar om enorma summor pengar, säger modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson.

Och skönhets- och modeindustirns storsatsning på män har i sin tur lett till att intresset för den manliga kroppen ökat i rekordfart.

– Män mellan 20 och 40 år är generellt mycket mer intresserade av sina kroppar och utseende än vad de var tidigare, säger Ingrid Giertz Mårtenson.

Däremot har hon svårt att tro att Debenham’s nya stilguide kommer att kunna påverka synen på vad som är traditionellt kvinnligt och manligt.

– Det verkar mer vara ett PR-trick än något annat och frågan är om det ens kommer att vara speciellt lyckat i längden. Jag tror att många män kommer att uppfatta det hela lite löjligt att jämföra sin kroppstyp med en grönsak.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.