Foto: TT

Nytt beslut från VW: 8,5 miljoner bilar återkallas i Europa

Publicerad

Volkswagen meddelar att man kommer att återkalla 8,5 miljoner dieselbilar i Europa med mjukvara som visar felaktiga utsläppsvärden. Återkallandet kommer att ske i EU:s samtliga 28 medlemsstater och inleds i januari 2016, enligt AFP.

Tidigare har det sagts att totalt minst 11 miljoner bilar i hela världen berörs.

Beskedet kommer efter det att myndigheten Kraftfahrtbundesamt (KBA) – den tyska motsvarigheten till det svenska Trafikverket – har utfärdat en order om ”ett obligatoriskt återkallande av alla de dieselbilar på marknaden som utrustats med manipulerad mjukvara”, skriver den tyska tidningen Bild.   KBA:s order skulle gällt 2,4 miljoner bilar i landet.                                     

Beslutet innebär att KBA  säger nej till VW:s tidigare plan för ett frivillgt återkallande och reparation av de bilar vars mjukvara manipulerats.

”Effektiv kontroll”

Dagens beslut grundas på att man, då det handlar om ett mycket stort antal manipulerade bilar, är tvungen att återkalla varje exemplar för att kunna genomföra en effektiv kontroll av fordonen, enligt Bild.

Och den tyska transportministern Alexander Dobrindt var mycket bestämd i sin uppmaning till de drabbade bilägarna.

– Återkallandet måste uppfyllas till 100 procent.

Enligt tyska tidningar kommer utspelet i samband med att KBA ska redogöra för VW-skandalen konsekvenser på EU-nivå.

Volkswagen har tidigare medgivit att elva miljoner bilar utrustats med manipulerad mjukvara.

Razzia i Italien

Samtidigt meddelas att italiensk polis genomfört en razzia på Volkswagens kontor i den norditalienska staden Verona, enligt La Repubblica. Enligt tidningen misstänks företaget för affärsbedrägeri i samband med utsläppsskandalen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet