Fler idrottstimmar och rörelse för livet i finska skolan

Uppdaterad
Publicerad

Fler idrottstimmar och ett nytt sätt att lära ut idrott. I den nya finska läroplanen slopar man grenidrott och tävlingar till förmån för motion för livet.

På gympatimmen i Kottby grundskola i Helsingfors blir det hockey och inomhusidrott för niorna.

– Det kunde vara fler timmar. Två timmar i veckan är rätt lite. Man har ju stor nytta av det, säger Ruusu Pekkala som går i nian.

I Kottby har gymnastikundervisningen redan anpassats efter den nya läroplanen.

– Nu slopar vi den gamla greninriktade läroplanen till förmån för mångsidiga baskunskaper och ett innehåll som intresserar eleverna. Här i Kottby har vi vacker natur, vi kan vara ute, vi har fina idrottsplaner, berättar idrottsläraren Linnea Remes.

Rörelse livet ut

Hittills har skolgympan betonat tävlingsidrott och greninriktad undervisning. Men det blir det ändring på i höst, när en ny läroplan införs.

– Nu får ämnet en helt ny utgångspunkt. Vi lär eleverna att röra på sig och utbildar dem via gympan. Man hoppas att skolgympan ska ge positiva

erfarenheter och bidra till en rörlig livsstil, säger Matti Pietilä, undervisningsråd på Utbildningsstyrelsen.

Fler timmar

I höst blir det också mer skolgympa. Ytterligare två årsveckotimmar införs. Under nio skolår har man i fortsättningen 760 timmar gympa i stället för nuvarande 700 timmar. Gympa är redan ett populärt skolämne.

– Att tre till sju procent inte gillar skolgympa är något vi diskuterat mycket. Vi hoppas att vi hittat en lösning på det så att vi kan få alla att gilla gympa och bli aktiva.

I framtiden ska framgång mätas i form av elevens egen aktivitet och framsteg.

– Här slipper man pressen och kan ge utlopp åt sin energi. Många elever är väl inte stressade, men här ska de bli på gott humör, säger läraren Linnea Remes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.