Skolverkets förslag väcker frågor bland de nationella minoriteterna

Uppdaterad
Publicerad

Skolverkets förslag att flytta undervisningen av de nationella minoriteterna från högstadiet till mellanstadiet, väcker frågor. Jarmo Lainio, professor i finska, undrar hur väl yngre elever på mellanstadiet kan tillgodogöra sig och förstå undervisningen om de nationella minoriteterna. Skolverkets förslag mynnar ut att den undervisning om de nationella minoriteterna som svenska elever idag får på högstadiet, ska genomföras redan på mellanstadiet.

Om Skolverkets förslag går igenom, kommer undervisningen om de nationella minoriteterna och deras språk att strykas från läroplanen helt på högstadiet. Undervisningen om till exempel sverigefinnar och samer och deras modersmål ska i sådana fall ske på mellanstadiet, där barn som är 10-12 år, går.

– Förslaget väcker frågor som i vilken utsträckning barn i den åldern är mottagliga för den typen av information, vars syfte är att sprida kunskap om specifika grupper för att öka förståelsen om dem, säger Jarmo Lainio, professor i finska på Stockholms universitet.

Läromedlen väcker också frågetecken

Jarmo Lainio ifrågasätter också om skolornas läromedel kring ämnet är tillräckligt relevanta och anpassade för undervisning av mellanstadieelever.

Vem som helst kan kommentera Skolverkets förslag på verkets hemsida fram till och med den 23 oktober. Meningen är att den uppdaterade läroplanen tas i bruk under höstterminen 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.