Under 50 års tid har resenärer vant sig vid ett läge där Viking Line och Tallink Silja trafikerar med två färjor var i rutterna Stockholm-Helsingfors och Stockholm-Åbo.
Nu har pandemin och ändrade resvanor tvingat kryssningsfärjorna att spara och Tallink Silja har löst de ekonomiska utmaningarna genom att dra sig ur rutten Stockholm-Åbo. Istället har bolaget hyrt ut det ena fartyget, Galaxy, till Nederländerna, medan det andra fartyget trafikerar mellan Åbo och Kapellskär med finska resenärer i fokus. Även Viking Line går på sparlåga. På rutten Stockholm-Helsingfors trafikerar endast en färja.
Oscar fick inte plats på båten
Liksom många andra sverigefinnar åker även Laura Wapner till Finland över jul. Trots att Laura var medveten om den försämrade trafiksituationen mellan Stockholm och Åbo och var ute i god tid, var djurhytterna redan slut. Hunden Oscar får fira jul utan sin matte hemma i Sverige.
Alla de tre traditionella fraktfärjebolagen, Stena Line, Wasa Line och Finnlines ser en ökad efterfråga från privata kunder.
– Trots att fokus egentligen ligger på frakt har efterfrågan från vanliga bilturister varit väldigt hög. Vi kommer att behöva utöka vår service för privatkunder också, säger Stena Lines PR Manager Stefan Elström.
I år lanserade Stena Line två nya färjor som började trafikera den nya rutten Nynäshamn- Hangö. Nästa år lanserar även Finnlines två nya färjor på rutten Nådendal – Kapellskär. Förra året bytte Wasaline sin gamla färja mot en ny som ska vara bättre anpassad för privatresenärer.
Tapio Karvonen, specialforskare med fokus på Östersjötrafiken vid Åbo universitet vittnar om en ny resekultur där färjeresenärer väljer antingen kryssningsbåten för nöjeskryssningar eller fraktfärjan för reguljärresor, dvs för att ta sig från Sverige till Finland.