Design på nya Wasaline-färjan mellan Umeå och Vasa. Foto: Kvarken Link

VD för Kvarken Link: – Svenska regeringen visar inget intresse

Publicerad

Fyra varv har tagit sig till slutomgången i kampen om att få bygga den nya Wasaline-färjan som ska trafikera rutten mellan Vasa och Umeå. Men den svenska regeringen har inte visat något intresse av att stödja Kvarkentrafiken.

Den tionde och elfte juli höll Kvarken link information för de fyra inbjudna varven i Vasa. Tre varv finns i Europa och ett i Asien. Anbuden från varven ska vara inlämnade senast den 31 augusti.

Under september månad ska offerterna utvärderas och förtydligas. Kontrakt ska undertecknas före årsskiftet.

Häyry är stadsdirektör i Vasa och styrelseordförande för Kvarken Link som utreder förutsättningarna för en ny färja.

– Det känns tillfredsställande att vi trots det omfattande analysarbetet av intresseanmälningarna kunnat genomföra ett designarbete för den nya färjan samtidigt som vi håller tidsplanen för projektet.

Också Peter Ståhlberg, direktör för Wasaline kan presentera en design av ett fartyg som är specialanpassat för trafiken i Kvarken.

– Våra passagerar- och fraktvolymer bevisar att vi behöver tillägg för tillväxten i regionen.

Kritik mot svenska regeringen

Finlands regering har utlovat ett stöd på 25 miljoner euro. Från Europeiska investeringsbanken sida beviljas ett lån när ett kontrakt med ett varv har undertecknats.

Bertil Hammarstedt som är vd för Kvarken Link säger att den svenska regeringen inte visat något intresse att stödja Kvarkentrafiken.

– Trots de norrländska företagens uttalade behov. Trots universitetets och regionens sjukvårdssamarbete. Trots stöd från Mittnordenkommittén visar den svenska regeringen inget intresse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.