200 miljarder till ny järnväg

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen presenterar i dag samtliga investeringar för de närmaste tolv åren i den så kallade nationella transportplanen 2014-2025. Planen bygger på regeringens infrastrukturproposition som antogs av riksdagen i slutet av 2012.

Då beslutades att 522 miljarder kronor skulle satsas på transportnätet under perioden. Av de pengarna ska 155 miljarder gå till drift och underhåll av vägar, 86 miljarder till drift och underhåll av järnväg samt 281 miljarder till att utveckla transportsystemet.

I den nationella transportplanen pekas drygt 150 investeringsprojekt ut. Det enskilt största är ny järnväg för höghastighetståg mellan Stockholm/Järna-Linköping, den så kallade Ostlänken, vilket regeringen aviserat sedan tidigare. Järnväg för höghastighetståg ska också byggas mellan Mölnlycke och Bollebygd, på sträckan Göteborg-Borås. Även den investeringen är bestämd sedan tidigare.

Några projekt har redan presenterats. Till exempel ett statligt stöd för en landningsbana i Sälen och pengar till en mötesseparering av hela E20 genom Västra Götaland.

Regeringen lägger 200 miljarder kronor på ny järnväg. Bland satsningarna märks dubbelspår Uppsala-Sundsvall, ny tunnelbana i Stockholm och ny pågatågstrafik till fem skånska orter, skriver Sydsvenskan.

Ny motorvägsförbindelse

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter (M) och regeringen har ändrat en del i det förslag till nationell transportplan som Trafikverket lade fram i somras.

Regeringen anslår även två miljarder kronor för motorvägstunneln som tidigare kallats Österleden och numera Östlig förbindelse. Allt för att få fart på det omdiskuterade projektet, som handlar om att skapa en ringled av motorvägar i Stockholmsområdet, skriver Dagens Nyheter.

Den exakta sträckningen av tunneln är inte spikad, men blir projektet verklighet ska den byggas mellan Ropsten där Norra länkens mynning invigs i höst och Södra länkens mynning i Nacka.

Fördubbling

– Stockholm växer väldigt snabbt och regeringen har ett ansvar för att trängseln och luften inte hindrar huvudstaden från att utvecklas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till tidningen.

I Trafikverkets förslag till nationell plan var en miljard kronor öronmärkta för projektet. Regeringen satsar nu dubbelt så mycket.

– Det skulle betyda väldigt mycket för Stockholms innerstad. Visst försvinner mycket trafik från Valhallavägen när Norra Länken öppnar, men en komplett ringled skulle betyda mycket mer, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad och kommunstyrelsens ordförande, till DN

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.