Foto: Peter Ström

Handikappförbunden: ”Många blir otrygga”

Uppdaterad
Publicerad

Många tittare har hört av sig till #dinröst efter vår granskning av kollektivtrafiken. Många vill se en granskning av hur det funkar för funktionshindrade.

– Ibland är det bra, ibland är det uselt. Därför blir många otrygga, säger Pelle Kölhed, vice ordförande i handikappförbunden.

Pelle Kölhed sitter själv i rullstol, och när vi skall filma honom på en buss i Farsta i södra Stockholm får vi omedelbart se vad som kan hända.

Först är en hög kant i vägen, men Pelle skyndar vant runt och hittar en annan väg till hållplatsen. Men ingen ramp fälls ut för hans rullstol. Istället stänger chauffören bakdörren.

Fokus miljö – #dinröst

– Det var två barnvagnar där redan, då blir det fullt. Då får man vänta på nästa buss.

Stora problem i glesbygden

I storstäder handlar en sådan väntan ofta bara om 10-15 minuter, i glesbygden har hans medlemmar helt andra problem.

– Ibland går en buss på morgonen, och en tillbaks på kvällen. Kommer man inte ombord då får man vänta till nästa dag.

Orsaken kan vara att det är fullt av barnvagnar eller att det just denna gång kommer en gammal buss utan ramp för rullstol.

Otryggheten är värst

Otrygghet nämner Pelle Kölhed många gånger. Otryggheten att inte veta om hissen fungerar eller att inte veta om ramper och lyfthjälpmedel på tåget skall finnas på tåget hem också

Handikappförbundet menar att på många håll blir det stadigt bättre med tillgänglighet och allt fler bussar och tåg kan ta rullstolar.

Men man tycker att det går långsamt, lagen om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig kom redan 1979. Och på senare tid tycker Pelle Kölhed att det på vissa håll också går bakåt.

 – X 2000 byggde om sina rullstolsramper i ett helt år. Det är inte godkänt. Och nu stänger SJ sina resebutiker med personlig service.

Stängningen ett hot

Stängningen av 18 resebutiker är ett led i ett sparpaket som SJ ska genomföra, bara fem blir kvar.

Många med kognitiva problem som har svårt att boka på internet eller att klara biljettautomater kommer att drabbas hårt, menar Pelle Kölhed. Och även för många gamla och rullstolsburna ökar otryggheten.

– Om allt funkar är det bra. Men alla gånger det inte fungerar, så är det oerhört viktigt att veta att man kan tala med någon, fråga eller be om hjälp. När inte det finns ökar otryggheten.

SVT: Men SJ har hävdat att 96 procent av biljetterna i dag säljs via datorer.

– Jo, men det återstår fyra procent. Vi behöver inga stora flotta butiker. Bara ett hål i väggen med någon man kan be om hjälp när det behövs.

”El-skotrar” har stoppats

Ett annat exempel gäller en av operatörerna i Skåne. De har beslutat att vägra ta ombord personer med ”el-skotrar”, alltså elektriska rullstolar med tre hjul som har ett litet styre.

Operatören har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen. Man hävdar att dessa är fordon, och att passagerare och personerna själva kan skadas just av styret.

– Då kan man ju inte använda de bussarna, det är diskriminering, menar Pelle Kölhed.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fokus miljö – #dinröst

Mer i ämnet