Cyklar parkerade vid trappan ned till tunnelbanan. Foto: Malin Syrstad

Här miljardsatsas det på att ta bort bilarna

Uppdaterad
Publicerad

Den nordtyska storstaden Hamburg storsatsar på att minska biltrafiken.

Dessutom kommer staden bara att tillåta att bussar med noll utsläpp köpas in.

I Hamburg i bilnationen Tyskland har beslutsfattarna visioner om hur bilåkandet ska minska. De satsar hårt på kollektivtrafik och cykelvägar och målet är att om tjugo år ska gröna alternativ ha kommit långt till förmån för bilåkandet.

Volker Dumann arbetar på Hamburgs miljö- och utvecklingsavdelning. Han visar stolt upp en modell över Hamburgs vision och stora plan, ”Det gröna nätverket”.

Fokus miljö – #dinröst

I det ska Hamburgs 40 procent gröna ytor byggas ihop. Nya cykel- och gångvägar ska förbinda stans parker, idrottsplatser och naturområden.

Från A till B utan störande bilar

Ett exempel är den loop på tre mil som redan i dag löper i en cirkelformad bana utanför Volker Dumanns kontor.

– Tanken är att man ska kunna cykla eller gå från A till B helt utan att komma i kontakt med bilar och trafik. Man ska också lätt kunna komma till bussar och spårvagnar utan att korsa trafikerade vägar, säger Volker Dumann.

Tre kilometer motorväg ska täckas över

Ett annat exempel är på motorvägen norrut. En tre kilometer lång sträcka av vägen ska täckas över och skapa plats för gröna ytor för fotgängare och cyklister. Projektet ska påbörjas 2018, och är världens första och största i sitt slag.

– Visionen är att man någon gång i framtiden ska kunna ta sig från en park i Hamburgs norra del till ett grönområde i söder helt utan att störas av några bilar, säger Volker Dumann.

Kollektivtrafiken får kosta

Stadsplanerare från hela världen kommer för att studera kollektivtrafiken i Hamburg. 99 procent av befolkningen här har högst 300 meter till sin närmsta hållplats och tillgängligheten är någonting som beslutsfattarna är villiga att satsa pengar på.

U4 är en helt ny tunnelbanelinje som förbinder de centralaste delarna av Hamburg med den nya stadsdelen City Hafen, som är byggd och planerad för att människor ska kunna bo och leva miljömässigt hållbart.

Två nya stationer har byggts och ytterligare en är planerad. Hittills har linjen kostat tre miljarder kronor.

Största flottan av hybridbussar

I staden kan man se exempel på att busstillverkare från hela världen kommer till Hamburg för att testa nya gröna tekniker. Överallt rullar bussar med texter som ”Här testas en ny hybridbuss”.

Hamburg har också Europas största flotta av hybridbussar som drivs av till exempel bränsleceller och el, och 2020 får bara bussar med noll utsläpp köpas in.

Det gröna nätverket och satsningen på kollektivtrafiken är politiska beslut som är tänkta att minska koldioxidutsläppen radikalt och förbättra miljön för de som bor där. Det är också ett sätt att tackla en av flodstadens största utmaningar, höjningen av vattennivån.

Inte helt utan bilar

Ännu tror beslutsfattarna inte det är realistiskt att göra Tysklands andra största stad helt bilfri. Även om folk tycks vara redo att gå ganska långt.

– Jag åker nästan aldrig bil i stan, säger Anja Sommerfeldt som är ute och går med sin dotter i barnvagn. Det finns så mycket bussar och spårvagnar att det inte behövs.

Elisabet Winter som stannat och gått av sin cykel håller med:

– Man kan lätt leva utan bil i Hamburg. Men jag tror absolut inte att alla är beredda att göra det.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fokus miljö – #dinröst

Mer i ämnet