En skatt på flygresor som flera av de rödgröna partierna föreslår kan slå hårt mot turismen, enligt branschorganisationen Svenskt flyg. Foto: TT

Flygbolagens varning: ”Jobb försvinner vid skatt”

Uppdaterad
Publicerad

Beskedet om att en miljöskatt kan införas på flygresor väcker starka reaktioner. Branschorganisationen Svenskt Flyg varnar för förödande konsekvenser för besöksnäringen till Sverige.

Under sommaren lockas stora grupper turister till Sverige, och många tar flyget. En skatt på flygresor som flera av de rödgröna partierna föreslår kan slå hårt mot turismen, enligt branschorganisationen Svenskt flyg. Med Miljöpartiets förslag handlar det om ett påslag med 110 kronor per flygbiljett inom EU.

Vi kommer att få sämre tillgänglighet och vi kommer att förlora många arbetstillfällen. Och det kommer heller inte bli några klimatvinster med det här förslaget, säger Anna Wilson, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt flyg.

Val 2014

Beskattas lägre än biltrafik

Samtidigt pekar transportforskaren Jonas Åkerman på KTH i Stockholm på att flyget i dag beskattas betydligt lägre än exempelvis biltrafiken i Sverige.

– Flygets klimatpåverkan beskattas ungefär en tiondel av vägtrafiken om man ser till utsläpp som har en viss klimatpåverkan. Och dessutom betalar inte flyget någon moms alls på utrikes resande. Och det gör givetvis att man flyger mer än man annars skulle ha gjort, säger Jonas Åkerman.

”Vi tar vårt ansvar”

Anna Wilson från Svenskt flyg, tycker att flyget tar sitt ansvar för miljön.

– Flyget har sitt ansvar, och jag ansvar att vi tar vårt ansvar. Vi har globala klimatmål som hela flygnäringen arbetar efter, säger Anna Wilson.

Regeringen vill inte ha flygskatt

Regeringen vill inte ha någon flygskatt. Miljöminister Lena Ek (C) tror inte att den skulle få önskad effekt.

– Jag är väldigt förvånad över att man inte tänker in handeln med utsläppsrätter i sina politiska förslag. Det är det verktyg vi har i Europa. Det finns mycket kritik mot det, och det behöver förbättras. Men samtidigt levererar det utsläppsminskningar i alla Europas länder, säger Ek och fortsätter:

– Och eftersom det är kommunicerande kärl så skulle en flygskatt i Sverige innebära att det blir dyrare att leva i olika delar av Sverige, samtidigt som det blir billigare för de nedskitande företagen i våra grannländer att handla utsläppsrätter.

Stora utsläpp från flyg

Miljöbelastningen från flyget är stor – en resa mellan Stockholm och Göteborg ger nästan 50 gånger större klimatutsläpp med flyg jämfört med om samma resa görs med tåg, Och på en tur- och returresa till Thailand är utsläppen lika stora som vad en modern bil släpper ut på ett år.

Skatt på flygresor finns i dag i flera EU-länder – exempelvis i Tyskland och Storbritannien.

Skulle ha bromsande effekt

Och transportforskaren Jonas Åkerman, som på regeringens uppdrag räknat på hur en svensk flygskatt skulle kunna utformas för att minska Sveriges klimatutsläpp, tror att den skulle ha en bromsande effekt.

– Man har haft nästan en fördubbling av flygresandet på 15-20 år. Och en skatt skulle inte minska resandet jämfört med i dag, men den skulle minska ökningstakten. Den skulle minska utsläppen jämfört med vad de annars skulle ha blivit. Vilket är väldigt viktigt, säger Jonas Åkerman.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2014

Mer i ämnet