Partierna ska knacka sig till valseger

Uppdaterad
Publicerad

Dörrknackning blir en av valårets stora politiska kampanjmetoder, framför allt för de större partierna. Socialdemokraterna siktar på att knacka sammanlagt 1,2 miljoner dörrar inför EU-valet i maj och riksdagsvalet i september. Moderaternas mål är 900.000.

– Det är jätteviktigt för oss att komma ut och träffa Väsbyborna och lyssna på vad de har att säga till oss, säger Per-Erik Kanström (M), kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby norr om Stockholm.

– Vi får möjlighet att ha en direkt kommunikation  med väljarna och presentera våra förslag, säger Azadeh Rojan, ordförande för Socialdemokraterna i samma kommun.

Val 2014

Andersson: Naturligt att knacka dörr

Den kvällen SVT är med och filmar i Upplands Väsby är också Socialdemokraternas finanspolitiska talesperson Magdalena Andersson med.

Borde inte du vara hemma och tänka ut något ekonomiskt förslag i stället för att vara här och träffa en och annan väljare?

– Jag kandiderar ju till riksdagen i Stockholms län, så det känns naturligt att vara här och knacka dörr.

Knackade 25.000 dörrar

Moderaternas partisekreterare Kent Persson är en annan som tror på dörrknackningen som kampanjmetod.

– Jag var verksam i Örebro län tidigare och i förra valet knackade vi 25.000 dörrar. Vi knackade hem ett extra riksdagsmandat, säger han.

Statsvetare är däremot mer tveksamma när det gäller effekterna av dörrknackning.

– Erfarenheter från USA visar att det är en bra metod att höja valdeltagandet, men det är mer osäkert om det ger effekt för just enskilda partier, säger Peter Esaiasson, statsvetare på Göteborgs universitet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2014

Mer i ämnet