Foto: TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Priset höjdes – då minskade resandet

Publicerad

När Stockholm höjde priset på månadskorten med hundra kronor minskade resandet ”påtagligt”. Men landstingsrådet Torbjörn Rosdahl har inga planer på att ändra tillbaka priset. – Vi tänker inte sänka några priser.

I Stockholm kostar en enkelbiljett 44 kronor även om man bara skall resa en station, priset med så kallat ”reskassakort” är 25 kronor. Men även då kostar det 100 kronor för två vuxna att åka en kort sträcka fram och tillbaks.

Då är bilen ofta billigare.

Trafikexperten Göran Tegnér, på företaget WSP utredde konsekvenserna av att man höjde priset på månadskortet i Stockholm med 100 kronor häromåret.

– Vi såg att det minskade resandet ganska påtagligt, säger han.

Göran Tegnérs utredningar har visat att både på landet och i Stockholms län lönar det sig ganska ofta rent ekonomiskt i dag att ta bil istället för kollektivtrafik, särskilt på korta sträckor.

Inga sänkta priser på gång

Men i Stockholm har ledningen inga planer på att sänka några priser, trots att Stockholm har bland de högsta priserna på singelbiljetter av Europas huvudstäder.

– Vi tänker inte sänka några priser, och vi tänker nog inte höja några heller. Vi tycker kollektivtrafiken är prisvärd, och det tycker stockholmarna också, säger moderata finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl som blev känd när han för två och ett halvt år sedan jämförde en hundrakronors prishöjning av månadskortet med att det är lika mycket som ”tre chipspåsar”.

Vad säger då utredaren Göran Tegnér? Tror han att politikerna vill ha det så att det ganska ofta lönar sig att välja bil?

– Jag tror inte de vet om det, säger han.

M: Har gjort ett bra jobb

I Stockholm görs fler och fler reser med kollektivtrafiken varje år, men ökningen består nästan bara av att staden växer och fler personer flyttar in. Andelen resor med kollektivtrafiken har bara ökat några enstaka procentenheter. I Skåne och Västra Götaland är ökningen däremot mycket högre, till och med en fördubbling, lite beroende på hur man räknar.

Stockholm har en svårare uppgift eftersom man redan har mest kollektivresande i landet. Men antalet resta kilometer per invånare har bara ökat marginellt. Samtidigt som priset har ökat med 122 procent.

Och ledningen är nöjd med sitt arbete.

– Jag tycker vi har gjort ett bra jobb. Vi är mycket nöjda, även om det alltid finns ännu mer att göra, säger Torbjörn Rosdahl.

Vill ha radikala åtgärder

I Örebro har man nyligen gjort stora förändringar. Nya expressbussar, nya stadsbusslinjer som skall gå rakare snabbare och med tätare turer. Och det finns månadskort i många olika prisklasser beroende på hur långt man skall kunna resa.

Jonas Karlsson, socialdemokratiskt trafiklandstingsråd i länet tycker att det är viktiga steg på vägen. Men han tror det behövs fler och mer radikala åtgärder, och han vill få bort synen på kollektivtrafiken som en slags ”fattigvård”.

– Det har funnits en syn att kollektivtrafik är till för fattiga och sjuka, som inte har råd eller möjlighet att åka bil. Jag tycker man istället skall se det som ett viktigt instrument för att få arbetsmarknad näringsliv och hela samhället att fungera.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fokus miljö

Mer i ämnet