S: Förslag om betyg inte seriöst

Uppdaterad
Publicerad

Alliansens förslag att ge betyg redan i fjärde klass möts av kritik.

Ibrahim Baylan, socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, är skarpt kritisk.

– Att byta betygssystem vart fjärde år är inte seriöst, särskilt inte när man redan har en blocköverskridande överenskommelse, säger Baylan.

Samtidigt välkomnar Baylan förslaget att digitalisera de nationella proven och att de ska rättas externt. Han tycker också att läsmålet i årskurs ett är ett bra förslag.

– Det har föreslagits tidigare och det är bra att regeringen följer i våra spår, säger Baylan.

Lärarförbundet skeptiskt

– Betyg från årskurs fyra hjälper inga elever, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén till TT.

Däremot välkomnar Sirén förslaget att digitalisera och rätta de nationella proven externt.

– Det har Lärarförbundet tryckt på och krävt länge och äntligen lyssnar regeringen. Det här gör också att rättningen fungerar på ett sådant sätt att det inte tar tid från det som är viktigast, nämligen undervisningen. Rättningen tar tid från undervisningen och elever och lärare går på knäna när det gäller de nationella proven, säger Sirén.

Även från skolvärlden bemöts alliansens förslag om tidigare betyg med skepsis.

– Jag kan nästan lova att man inte lär sig mer av betyg från fjärde klass. Däremot så är det bra att vi börjar följa upp resultat tidigt. Men regeringen har större problem än detta – styrningsproblem, hur man beskriver målen i läroplanen bland annat, säger Lina Axelsson Kilhbom, rektor för Ronnaskolan i Södertälje.

”De förslag som kom i dag kan sammantaget minska lärares arbetsbelastning och öka likvärdigheten för eleverna”, säger Lärarnas riksförbunds ordförande Bo Jansson i ett pressmeddelande.

Men han poängterar också att förslagen utreds ordentligt innan de införs.

Fridolin: Inte mer kunskap för att man mäter oftare

Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet, kritiserar regeringen för politisk klåfingrighet och hävdar att skolan klarar sig bättre utan nya, tunga reformer.

– Den här politiska utspelshysterin är inte bra för skolan, ogenomtänkta förändringar stjäl tid från lärarnas möte med eleverna, kommenterar han.

Gåsen blir inte tyngre för att man väger den oftare, fortsätter han:

– Det blir inte mer kunskap för att man mäter oftare. Det som ger eleverna mer möjlighet att knäcka läskoden och få med sig grunderna i räkningen är mer tid med kunniga lärare och mer stöd tidigt, menar Gustav Fridolin.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fokus skola

Mer i ämnet