Joakim Wallerstein, SD. Hunden ska symbolisera det ”aggressiva” SD. Foto: TT

Kritik mot SD:s nya kampanj: Blir hatiskt

Uppdaterad
Publicerad

Sverigedemokraterna storsatsar på reklam inför valet i höst, 35 miljoner kronor ska användas på reklam.
Och deras kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein säger att de kommer att ”gå väldigt hårt”.
– Vår kampanj kommer att vara ett SD som är väldigt aggressivt.

Sverigedemokraternas presskonferens i Almedalen handlade till stor del om hur partiet vill få fram sitt budskap inför valet i september.

De ska lyfta fram Julia Kronlid och Carina Herrstedt som tillsammans med Jimmie Åkesson ska synas på affischer.

Och de kommer att synas både i tv, tidningar och på nätet.

”Kommer att ta väldigt mycket mer illa upp”

Joakim Wallerstein säger att det under partiets kampanj inför EU-valet var ”väldigt väldigt många som tog illa upp, inom ’twittervänstern’, på Södermalm och vissa tidningar” och att det han kan säga om kampanjen till valet ”är att dessa personer kommer att ta väldigt mycket mer illa upp”.

– Överlag kommer vår kampanj att vara ett SD som är väldigt aggressivt. Normalt sett så brukar vi vara ett parti som andra partier pratar väldigt mycket om och kampanjar emot.

– Vi brukar svälja det men i den här kampanjen känner vi att vi har kompetens, personal och kapital för att kunna möta upp det här och även kampanja direkt emot övriga partier.

Statsvetare: Det blir hatiskt

På SVT:s scen i Visby kommenterar statsvetarna Henric Ekengren Oscarsson och Jenny Madestam utspelet från Sverigedemokraterna.

– Kampanjen kommer att bli betydligt mer aggressiv än den varit tidigare, man visade en hund som visade tänderna. Det här kommer att bli ett uppskruvat röstläge, definitivt, säger Madestam.

– Det kan bli en valrörelse som blir tråkig på det sättet för det blir hatiskt, säger Oscarsson.​

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Almedalen 2014

Mer i ämnet