SVT var svenska folkets förstaval vid EU-valet

Uppdaterad
Publicerad

EU-bevakningen blev en stor publik framgång för SVT. En ny undersökning visar att Svenska folket hade högst förtroende för SVT:s kanaler inför EU-valet.

SVT gjorde en storsatsning inför EU-valet. I sociala medier var #dinröst en stor kanal och med tv-programmet Toppkandidaterna och den stora valvakan fick väljarna en djupare bild av kandidaterna.

Novus EU-valsundersökning visade att tittarna och läsarna har uppskattat utbudet. SVT upplevs vara den största och mest använda källan för information om EU-valet.

EU-valet 2014

7 av 10 svenskar har i någon mån tagit del av SVT:s utbud kring EU-valet i tv. Närmare 4 av 10 tog del av samma utbud i ganska stor eller mycket stor omfattning.

SVT-chefen: Mycket glädjande

Enligt MMS hade SVT:s valvaka ungefär samma antal tittare i år som 2009. Den stora skillnaden är att unga vuxna tittade betydligt mer.

I tittargruppen 20 – 44 år var ökningen jämfört med 2009 hela 39 procent och ännu mer specifikt, gruppen unga kvinnor fördubblades vid årets valvaka jämfört med den tidigare.

– Att SVT står sig så starkt också i yngre väljargrupper i det som måste beskrivas som ett av public service kärnområden – bevakning av ett demokratiskt val – är mycket glädjande och viktigt i vår roll som ett samhälleligt kitt, säger Robert Olsson programdirektör för Nyheter och Samhälle på SVT.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-valet 2014

Mer i ämnet