Norrvikens skola i Sollentuna är en av få skolor där pojkar har bättre betyg än flickor. Skolan har med hjälp av medvetenhet och enkla knep lyckats få upp pojkarnas betyg och öka deras medverkan i klassen.
Något skolan använder sig av inom olika områden av undervisningen är glasspinnar.
– Vi har glasspinnar där vi skriver elevernas namn, och så drar man helt enkelt en glasspinne. På så vis får man en naturlig spridning på vem som har ordet i klassrummet, säger Peter Kauppi, lärare på skolan.
Positiv inställning till studier bland eleverna
Syftet med arbetet är att inte göra skillnad på könen.
– Jag tror att man kanske omedvetet är lite mjukare mot tjejerna och lite hårdare mot killarna. Det är något som är ganska svårt att påverka och man måste påminna sig själv om det här hela tiden. Det är nog en ganska konkret sak som många gör fel på, säger Peter Kauppi.
Eleverna på Norrvikens skola förklarar att den positiva inställningen gentemot studierna är det som utmärker skolan.
– Hos många skolor i Sverige så kan jag känna att det är lite jargong på killarna. De ska vara lite tuffa och inte vara seriösa i skolan. Men det upplever jag inte i vår klass. Det gör verkligen gör att man vill engagera sig i skolan, säger Adam Pettersson, elev på skolan.
”Man blir accepterad för att man pluggar”
– Vi har bildat en kultur här på skolan som gör att det är coolt att plugga. Man blir accepterad för att man pluggar. När det är fler som gillar att plugga blir det lättare för resten av klassen att hänga på, säger Hampus Skärhult som också är elev på skolan.
Pojkarna förklarar att även lärarens roll är viktig i arbetet.
– Det är viktigt att lärarna försöker tysta ner det här med att det ska vara coolt att inte plugga och att visa att det är accepterat att vilja plugga.