Jan Björklund, partiledare och tidigare utbildningsminister har varit mycket kritisk till läxfria skolor. När Hallstahammar för fyra år sedan skulle utreda om kommunen skulle skippa läxorna för skolbarnen, ville Björklund som då var utbildningsminister, ändra lagen så att kommunerna inte skulle få lägga sig i den typen av pedagogiska beslut.
När SVT träffar honom i dag anser han fortfarande att läxor är viktiga.
– De ökar den tid som eleverna lägger på skolarbetet, säger han.
Ger föräldrarna insyn
Eleverna på Norrevångsskolan i Mörrum får sedan fem år tillbaka inga traditionella repetitionsläxor utan gör allt skolarbete på lektionerna. Jan Björklund tycker tvärtom, att den typen av läxor är bra för eleverna.
– Bra läxor är ju läxor där man repeterar det man redan har lärt sig i skolan, till exempel glosor eller matteuppgifter, säger han.
Förutom att eleven lägger ner mer tid på skolarbetet kan läxorna dessutom vara ett sätt för föräldrarna att få en inblick i vad eleverna gör, enligt Jan Björklund.
”Ska inte vara ett stort projektarbete”
Att läxor skulle göra skolan mer ojämlik på grund av att alla elever inte kan få hjälp hemma menar han beror på att en del läxor är för svåra.
– En bra läxa är en läxa som eleven kan göra själv. Det ska inte vara ett stort projektarbete. Om man ger läxor där det förutsätts att föräldrarna hjälper till då är det helt fel tänkt, säger han.