Vad de här satsningarna skulle kosta eller om de har sina alliansbröder med sig på det här tåget är mer osäkert.
– Vi tänker oss att förhandla med allianskollegorna i Region Östergötland efter valet. Förutsatt att vi har en ny majoritet i regionen. Lokalt i Kindatrakten har intresset för Stångådalsbanan växt bland allianspolitikerna, säger Per Larsson (KD), oppositionsråd i regionen .
Startpaketet
KD har med fyra punkter i sitt startpaket: Utöka med ytterligare en avgång från orterna i södra Östergötland mot Linköping på morgonen. Utöka med ytterligare en avgång från Linköping, söderut, på eftermiddagen. De vill ha ett tågstopp i Sturefors för att, enligt KD, minska biltrafiken in till Linköping. Och till sist möjlighet för resande att åka med Östgötatrafikens biljetter till och från Vimmerby.
”Trafiknämnden går plus”
– När det gäller stoppet i Sturefors så skulle det inte behöva kosta så mycket eftersom det redan finns ett nedlagt stopp där. Det är snarare en fråga om att regionen meddelar att vi vill ha det till Trafikverket. Ytterligare avgångar kostar ju mer pengar, men regionen som helhet går ju plus och trafiknämnden också. Så vi tycker att det handlar om att prioritera Stångådalsbanan högre. Men detta ska inte sättas emot nödvändiga satsningar inom vården.
TV-duell
På tisdag nästa vecka debatterar Vänsterpartiet och Centerpartiet i Region Östergötland Stångådalsbanans framtid i vår sändning klockan 18:30.