Lägre skatter och högre avdrag i deklarationen – hör hur politikerna vill kompensera glesbygdsbor för höga bränslekostnader. Foto: SVT/Stephanie Richardson
Val 2018

Så vill partierna gottgöra landsbygden för höga bränslepriser

Publicerad

Kostnaderna för bensin och diesel har nått rekordhöjder i sommar. Något som drabbar de som bor i glesbyggd extra hårt och frågar man de politiska partierna så tycks flera vara beredda att kompensera landsbygdsborna.

Alla ska ha möjlighet att leva och bo på landsbygden, den devisen tycks riksdagspartierna vara rörande överens om.

Men sedan bränslepriserna stigit till rekordhöjder har det blivit svårare för de som lever i glesbygd.

Årliga skattehöjningar

Stigande världsmarknadspriser på olja är en av orsakerna, en annan är drivmedelskatten. Den innevarande mandatperioden har regeringen på miljöpartiets initiativ infört årliga skattehöjningar på bensin och diesel för att skynda på omställningen till alternativa bränslen. Men även om de flesta partier idag är med på en omställning så har många synpunkter på skattehöjningarna.

Vill kompensera

Moderaterna, Kristdemokraterna och SD är till exempel helt emot dagens konstruktion av drivmedelsskatter. Flera av partierna säger sig också vilja kompensera de som bor på landsbygden med bland annat ökade reseersättningar och högre miljöbonusar.

Så här tycker partierna om bränslepriser och landsbygd


Vänsterpartiet – Öka möjligheterna att åka kollektivt även på landsbygden

”Sverige måste genomföra en omställning för att bli ett fossilfritt land. Skatt på drivmedel är ett viktigt verktyg för att minska bilismens klimatpåverkan. Men det är också ett trubbigt verktyg som inte gör skillnad på en höginkomsttagare i storstad med god tillgång till kollektivtrafik och en låginkomsttagare i glesbygd utan tillgång till alternativ till bilen.

Vänsterpartiet anser att vi behöver utveckla mer träffsäkra styrmedel för att klara klimatomställningen. Vi vill införa ekonomiskt stöd för att befintliga begagnade bilar som går på fossila bränslen ska kunna drivas med förnybart bränsle. Vi vill även ha ett nytt reseavdrag som inte missgynnar landsbygden. Under den här mandatperioden har Vänsterpartiet fått igenom ökade statliga satsningar på kollektivtrafik i landsbygd. Det är inte tillräckligt, och kommer inte att kunna ersätta beroendet av bil på alla platser, men vi kommer fortsätta att arbeta för att staten bidrar till att öka möjligheterna att åka kollektivt även på landsbygden.”

Miljöpartiet – Höjt grundavdrag

”En levande landsbygd behövs både för biologisk mångfald och för ett Sverige som ska fungera även i framtiden. Landsbygden är helt enkelt en förutsättning för vår överlevnad.

Mp anser att det måste ske en omställning från fossila till förnybara drivmedel.  Landsbygdsprogrammet innehåller förslag om höjt grundavdrag, utredning av glesbygdsbonus och sänkta arbetsgivaravgifter. Dessa förslag kan positivt påverkaekonomin för enskilda i en nära framtid. Mp har alltid arbetat för en utbyggd och förbättrad kollektivtrafik och det skall naturligtvis även ske på landsbygden.”

Socialdemokraterna – Se över avdrag för arbetsresor

”Samhället stöttar omställningen till ett minskat oljeberoende. Kan vi hitta drivmedel som produceras i vårt närområde blir vi mindre känsliga för en orolig omvärld. Det gäller att exempelvis etanol-, biogas- och HVO-anläggningar får rätt förutsättningar. Sverige har också infört ett system med bonusar för att göra det lättare att välja bilar med låg eller ingen bensin/dieselförbrukning. Vi vet att många arbetspendlar och därför är den utredning regeringen har tillsatt för att se över avdragsrätten för arbetsresor jätteviktig. Den kommer gynna Dalarna. Självklart måste även satsningar på kollektivtrafiken komma vår del av landet till del så människor kan ta sig till vård/fritid/service.”

Liberalerna – Reformera reseavdraget

”Du ska ha möjlighet att bo och arbeta på landsbygden och samtidigt ha tillgång till en grundläggande samhällsservice. Det handlar om saker som att kunna driva företag, utbilda sig och ha tillgång till fungerande infrastruktur. Du ska kunna leva som du vill, var du vill.  Bilen skapar frihet och i vårt avlånga land är resor mellan arbete och hem nödvändiga. I mindre kommuner och på landsbygden finns ibland inte förutsättningar för utbyggd kollektivtrafik och där är bilen en nödvändighet för att till exempel ta sig till jobbet. Det är inte bilen eller våra resor utan utsläppen från bensin och diesel som är problemet. Därför ser vi en grön skatteväxling som lösning, där vi bl a vill sänka skatterna på arbete och företagande och reformera reseavdraget så det blir mer förmånligt att bo i glesbygd.”

Centerpartiet – Elbilbonus på 100 000 kr

”Många människor behöver bilen för att kunna hämta på förskolan, åka till vårdcentralen eller ta sig till jobbet. Vi vill att de ska göra det miljövänligt. Därför föreslår vi en grön bilbonus som gör det billigare och lättare att köra miljövänligt. Därför vill Centerpartiet inför en grön bilbonus. För att locka fler att köpa en miljövänlig bil ska den som väljer en elbil få 100 000 kronor i rabatt.

Vi säger nej till avståndsskatter i form av kilometerskatt och flygskatt som drabbar landsbygden. Det är inte bilarna som är problemet utan det är utsläppen. På landsbygden finns inte tunnelbana eller utbyggd kollektivtrafik och man kan inte straffbeskatta landsbygdens folk för att de måste ta bilen till jobbet, förskolan, affären och barnens träning.”

Kristdemokraterna – Stimulera miljövänlig teknik

”En principiell invändning KD haft länge är det principiellt felaktiga i att ha moms på miljöavgifter/skatter som även bensin/koldioxidskatten, alltså i praktiken skatt på skatten. På det sättet ökar priset dubbelt – med successivt uppskrivna miljöskatter och så moms ovanpå detta. KD vill föra en positiv miljöpolitik, byggd på att stimulera det miljövänliga och god miljöteknik i  stället för att ekonomiskt straffa ut landsbygdens befolkning och låginkomsttagare.”

Moderaterna -  Ta bort indexerad drivmedelskatt

”Vi moderater instämmer i kritiken mot de höga bränslepriserna och vill ta bort den skadliga överindexering av drivmedelsskatten som den socialdemokratiska regeringen har infört. Vidare är vi emot kilometerskatt och kritiska till storleken på de fordonsskattehöjningar som regeringen har genomfört.”

Sverigedemokraterna – Inga höjningar av bränsleskatten

”Vi anser att det är orimligt att ta ut mer bränsleskatter – det är en skatt som drabbar landsbygden hårdast, eftersom lönerna där i snitt är lägre, men avstånden längre.

För boende utanför de största städerna är definitivt detta en av de viktigaste ekonomiska frågorna! SD motsätter sig höjda drivmedelskatter. Vi måste hitta andra sätt att möjliggöra en långsam successiv övergång till icke fossilbaserade bränslen.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet