Foto: SVT

Så vill partierna lösa Jönköpings trafikproblem

Publicerad

Trots flera års försök att styra över trafik till cykel och buss, fortsätter biltrafiken i Jönköping att öka. Följden har blivit långa bilköer i rusningstrafik. Många har även haft synpunkter på de avsmalningar och hinder av olika slag som satts upp för att få ner farten.

Vi har låtit alla åtta partier som idag sitter i fullmäktige svara på frågan hur de vill förbättra trafiksituationen i Jönköping.

Frågorna vi ställde var de här:

  1. Vilken är den främsta orsaken till de trafikproblem som många upplever genom Jönköping?
  2. Vilken/vilka är den/de viktigaste konkreta åtgärden/åtgärderna som krävs för att minska trycket?
  3. Förenkla framkomligheten för bilar eller bygg ut alternativen – vilket prioriterar ditt parti?
Val 2018 Jönköping

Vänsterpartiet:

  1. En ökande befolkning som bor i en del av stan och jobbar i en annan och som inte har tillräckligt intressant kollektivtrafik att välja på, i stället för bilen. Som det är nu kommer varje utökat körfält att snabbt fyllas upp med bilar tills det är lika trångt som innan.
  2. Det finns två anledningar varför vi snabbt måste minska antalet bilar – klimatet och stadsmiljön. Vi vill få folk att välja cykel eller kollektivtrafik istället för bilen. Det gör vi genom a) ett bra cykelvägnät som är gent och hänger ihop och b) en utbyggd och väl fungerande kollektivtrafik. Det utrymme som behövs i redan bebyggda områden ska tas på bilarnas bekostnad. För att bussar snabbt ska kunna ta sig fram krävs särskilda bussgator/bussfiler, åtminstone för att antal stomlinjer. Vi behöver utbyggd busstrafik till en del av industriområdena. I Jönköping tänker vi oss också en avgiftsfri ringlinje (eller snarare 8-linje) som går runt och mellan sjöarna och ansluter till en eller flera infartsparkeringar. En sådan linje skulle nå de flesta av målpunkterna i Jönköping (södra Munksjön, Högskolan, Centrum, Solåsen, Ryhov, A6).
  3. Bygga ut alternativen förstås! Bygga ut för bilen hjälper möjligen för stunden men inte för framtiden. Klimatet kan inte vänta. Även om alla bilar vore elbilar (som drivs på ren el) tar de för mycket plats och kostar för mycket i miljöpåverkan att tillverka.

Centerpartiet

  1. En stad som växer innebär mer trafikrörelser. En mycket stor andel sker med bil, vilket skapar trängsel. Dessutom byggnationer av olika slag när staden växer ger tillfälliga trafikhinder
  2. Utbyggt och sammanbyggt cykelvägnät, sträva efter att separera det från gångbanor, väl markerade cykelbanor – gärna i färg. En tät, bekväm och tillförlitlig kollektivtrafik med egna bussfiler, planera för framtiden för att möjliggöra spårbunden kollektivtrafik med mycket större kapacitet, bl a genom fördupade studier i tabergsdalen som Trafikverket sannolikt kommer att lämna när ny järnvägssträckning mellan Byarum och Tenhult byggs. Underhålla och utveckla det regionala järnvägsnätet så att pendling underlättas och mer av inpendlingen till Jönköping sker kollektivt. beteendepåverkande insatser för att uppmuntra att välja mer hållbara trafikslag.
  3. Bygg ut alternativen, en nödvädighet i en växande stad.

Liberalerna

  1. Eftersom kollektivtrafiken inte byggts ut i den takt som staden behövt, så fortsätter antalet bilar att öka. Människor kan inte vänta med att ta sig till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Då blir det fler bilar och längre köer.
  2. En utbyggd och mer modern kollektivtrafik. Längre bussar, snabbfiler och fler stomlinjer. Elektrifierade bussar för bättre stadsmiljö. Höghastighetsbanor för cykel för att minska trycket på vägarna. 
  3.  Bygga ut alternativen. Färre bilar ger färre köer.

Moderaterna

  1. Staden växer och med fler invånare följer fler bilar. Bra flöden för bilarna har inte haft prioritet. Tanken har varit att fler skulle välja kollektivt resande men så har inte blivit fallet.
  2. Vi vill se över de trafikhinder som finns. En del är säkert väl motiverade, medan andra kan göras om eller tas bort. Vidare föreslår vi fyra filer på en av propparna – Munksjöbron. dessutom måste vi oförtrutet jobba med att få över mer av resande till kollektivtrafik. Att stå en halv timme i kö är inte en bra miljöåtgärd. Avgaser och buller blir allt värre.
  3. Vi anser inte att det ena utesluter det andra. Bästa möjliga framkomlighet för alla trafikslag måste eftersträvas.

Miljöpartiet

  1. Den viktigaste orsaken till trafikproblemen är att kollektivtrafiken inte har byggts ut i den takt som kommunen växer. Man hade en plan för i kollektivtrafikprogrammet som antogs av KF 2011som man nu har övergett. Andelen bilresor ökar och är nu uppe i 68%. Det fattas ca 5 miljoner kollektivtrafikresor per år i förhållande till befolkningstalet enl kollektivtrafikprogrammet. Därför är det trängsel i trafiksystemet. En allt större andel resor görs med bil för att kollektivtrafiken inte är tillräckligt effektiv. Även cykling som ska vara en prioriterat trafikslag har när man byggt nya områden i praktiken varit lågprioriterat.
  2. Åtgärder som behövs göras: Gör BRT-stråk i stadsmiljön så snart som möjligt. (Dvs Bilfria bussgator). Till detta finns statliga medel att söka genom att teckna Stadsmiljöavtal, vilket man också gjorde men fick lämna tillbaka. Skicka en ny ansökan och genomför den plan som är framtagen för BRT-stråk, samt växla upp storleken på bussarna och, inför tätare turer, fler och större pendelparkeringar där man växlar från bil till kollektivtrafik. Dessa åtgärder är det bråttom med annars har vi trängsel av stora mått.
  3. Bygg ut alternativen så att de som verkligen behöver bilen kommer fram. Hantverkare, vårdpersonal, utryckningsfordon m fl behöver bil även i stadsmiljön och måste kunna komma fram. Bygg gena och säkra cykelbanor som hänger ihop och som är separerade från gång och biltrafikanter. Biltrafikens utsläpp dödar fler än vad som dör i trafikolyckor. Därför är det angeläget att underlätta för cyklister.

Sverigedemokraterna

  1. Jönköping har krympt eller gjort avbrott i våra större interna genomgångsleder, detta gör att mycket interntrafik tvingas ut på E4:an  och detta medför att vid rusningstid korkar trafiken igen på E4:an, på av och påfarter till E4:an samt i staden.
  2. Bygg om trafikplats Ljungarum ( E4/Rv40 ), ta bort trafikhinder och öka framkomligheten på: Barnarpsgatan, Kortebovägen, Norra Strandgatan, Östra Storgatan, Huskvarnavägen, Herculesvägen, Kämpevägen, Munksjöbron m.fl.
  3. Genomför ovanstående det gynnar både biltrafiken och busstrafiken, sänk busspriset inom Jönköping och Huskvarna, knyt ihop cykelvägnätet samt se till att alla som vill ha en parkeringsplats/garage vid sin bostad kan få tillgång till det då detta är en förutsättning för att man ska lämna bilen hemma och ta buss eller cykel till jobbet.

Kristdemokraterna

  1. Utbyggnaden av kollektivtrafiken har inte hållit jämna steg med stadens tillväxt. Det gör att fler än nödvändigt väljer bilen framför tex bussen. Dessutom har vi byggt trafiklösningar och hinder som stoppar upp biltrafiken. Att vi har en europaväg som går rätt igenom staden påverkar förstås också trängseln. Trafik som till delar skulle kunna gå utanför staden går nu istället genom den.
  2. Kollektivtrafiken måste utvecklas när det gäller turtäthet och linjenät. Därigenom kan öka kollektivtrafikens attraktivitet och få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen. Samtidigt måste vi inse att bilen fortsättningsvis behövs. Därför måste hindren minska så att trafiken flyter bättre. Det finns också ett behov av att underlätta cyklandet ytterligare.
  3. Det handlar inte om antingen eller, vi behöver göra bådadera. Trafikslagen ska inte ställas mot varandra utan istället komplettera varandra. Vi behöver göra det mer attraktivt att åka kollektivt och bli bättre på att skapa samspel mellan kollektivtrafiken, bilismen, cyklisterna och fotgängarna. Trafikkrånglet måste minska. För även om allt fler går, cyklar eller åker kollektiv så behövs fortfarande bilen.

Socialdemokraterna

  1. Vi är en växande stad, byggprojekt både med bostäder, va, fiber gör att det blir svårt att ta sig fram.  Trafikhinder som blir till en fara och miljöbov istället för att vara en säkerhet. Samplanering har saknats många gånger.
  2. Det behövs ett helhetsgrepp över hela trafiken. Gör om vissa hinder och gör rätt. Tätare bussturer och tillgängligt från att ett område är färdigbyggt. Mer alternativ för samåkning.
  3. Vi vill se en mer utbyggd kollektivtrafik, sammanhållna och säkra cykelvägar men även bilen behövs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 Jönköping

Mer i ämnet