SVT:s granskning, som baseras på uppgifter från Skolverket, visar att vissa kommuner och skolor i Sverige har tagit emot väldigt många elever som nyligen invandrat till Sverige, medan andra skolor och kommuner har tagit emot väldigt få.
Vissa skolor tar större last
Den skola i Sverige som under 2016 tog emot flest nyanlända elever var Skäggetorpsskolan i Linköping, som tog emot 167 nyanlända. Skolan hade då totalt 308 elever, vilket innebär att mer än hälften var nyanlända.
Hösten 2016 fanns det sju kommuner i Sverige, där andelen nyanlända elever i skolorna låg på 27 procent eller högre.
– Det kan då bli en utmaning för kommunernas skolor att få till den verksamhet som krävs för elevens del, säger Anna Österlund, enhetschef på enheten för riktade insatser för nyanländas lärande på Skolverket.
I slutet av 2015 och början av 2016 tog Sverige emot många flyende och enligt Skolverket var det flera kommuner som inte var särskilt förberedda på det. Men det har sedan dess skett en tydligt förbättring, berättar Österlund.
– Många skolor har bredare kunskap i dag och har sett över sina rutiner, och det är ju roligt att se, säger hon.
Ojämn fördelning i landet
Anledningen till att vissa kommuner har fler nyanlända elever beror på att det vid sidan om dem som har fått uppehållstillstånd och placerats i kommunen också finns asylsökande i kommunen som väntar på uppehållstillstånd, och nyanlända som själva valt att bosätta sig i kommunen efter beskedet att de får stanna.
Asylsökande omfattas nämligen inte av den bosättningslag som införde 2016, som ska skapa en jämnare fördelning av nyanlända i landet. Det är enbart de som har fått uppehållstillstånd som gör det.
– Det här gör i sin tur att fördelningen inte blir helt jämn i landet, trots bosättningslagen, säger Sophia Öhvall Lindberg, presskommunikatör på Migrationsverket.
Mottagandet av asylsökande tillsammans med bosättningslagen gör att vissa kommuner få ta ett större last än andra, enligt Migrationsverket. Dessa kommuner får ett större ansvar gällande etableringsinsatser och skolgång än andra kommuner.
– Det är klart det finns kommuner som tycker att det varit ett problem. Som känt ”nu klarar vi inte det här längre”. Alla vill ju att det ska vara en sådant jämn fördelning av nyanlända som möjligt, säger Öhvall Lindeberg.
Fotnot: Definitionen av nyanlända i denna text är de elever som invandrat inom fyra år och som har föräldrar som är födda utomlands, samt föräldrar som saknar personnummer.