Partier i Laholm vill tidigarelägga Markarydsbanan. De vill att det ska bli ett tågstopp i Knäred redan nästa år. Foto: TT/SVT

”Tågen kan stanna i Knäred redan nästa år”

Uppdaterad
Publicerad

Att persontågstrafik ska stanna i Knäred och Veinge är alla politiska partier överens om. Men när är frågan? S, KD och L i Laholm sticker ut hakan längst och säger 2019.

SVT Nyheter Halland har ställt frågan till samtliga invalda partier i Laholm, Halmstad och Region Halland om när de vill att persontågstafiken på Markarydsbanan – mellan Halmstad och Markaryd – ska rulla igen.

Så snabbt som möjligt, är det svar alla är överens om.

Markarydsbanan

Men vad betyder det egentligen?

S: Hösten 2019

Tre partier är mer precisa än så och det är och det är Liberalerna, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna i Laholm, som alla svarar 2019, redan nästa år alltså.

– Vi jobbar för att övertyga Region Halland om att få igång persontågstrafiken på Markarydsbanan hösten 2019. Det är nödvändigt för att södra Halland ska komma ur utvecklingsskuggan, säger Kjell Henriksson (S), oppositionsråd i Laholm.

Men då vill det till att Laholms kommun sätter fart med att bygga perronger i Veinge och Knäred.

C: Slutet av 2020

Kommunen har planerat att bygga perronger för 20 miljoner kronor – men först 2020.

– Trafikverket måste bland annat bestämma sig exakt var perrongerna ska ligga. Det är på gång, men det kommer ta lite tid innan allt är på plats, säger kommunrådet Erling Cronqvist (C).

Hans parti har ståndpunkten att tågtrafiken ska vara igång under den kommande mandatperioden.

– Det bör kunna bli någon gång i slutet av 2020, kanske 2021, säger han.

Att hinna bygga perronger tidigare än så är ingen konst, tycker däremot KD och S.

– Det klarar vi att bygga inom ett år. Vi behöver inte att några superperronger. Det viktigaste är att klara av- och påstigning, säger Kjell Henriksson (S)

– Det är ingen investeringspost i sig. Det går att göra rätt enkla varianter av perronger, säger Lars Gustafsson (KD).

Fullt utbyggt 2025

För fullt utbyggd trafik med tåg en gång i timmen mellan Halmstad och Markaryd – och vidare mot Hässleholm – krävs också ombyggnation på Halmstad Centralstation samt mötesspår i Knäred.

Detta beräknas vara på plats cirka 2025, bedömer Trafikverket.

Men alla partier i vår enkät vill ha en tidigare start med enklare trafik – det vill säga tåg varannan timme.

Diskutera Markarydsbanan här

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Markarydsbanan

Mer i ämnet