Eiffeltornet i minatyr utskrivet av den nya 3D-skrivaren Foto: SVT

3D-skrivarna allt snabbare

Amerikanska forskare har uppfunnit en ny typ av 3D-skrivare som är betydligt snabbare än dagens.

Genom att belysa en plastmassa underifrån med UV-strålning kan den nya skrivaren tillverka föremål mycket snabbare än befintliga skrivare.

Istället för att det tar timmar kan det bara ta minuter tror forskarna från University of north Carolina.

Resultaten publiceras i tidskriften Science.

Som exempel har forskarna skrivit ut en decimeterhög modell av Eiffeltornet med detaljer som bara är 1/5 millimeter stora.

Snabbt och billigare

Den nya skrivaren lägger inte på lager för lager och bygger nerifrån och upp, utan bygger föremålet underifrån samtidigt som det sakta lyfts uppåt.

Genom en unik process där plastmassan förhindras att stelna med hjälp av syre kan utskriften ske i ett svep, utan att pausa för varje lager.

Förutom plastmaterial kan skrivaren också användas för keramiska, biologiska och mjuka, elastiska material.

–Tekniken har potential att bredda användningen av 3D-skrivare till många vetenskapliga och tekniska områden, och kan sänka tillverkningskostnaden för komplexa plastföremål, skriver forskarna.