NEEM forskningsstation på norra Grönland. Foto: Raymond Muscheler

Grönlands isar avslöjar extrema solstormar

Solstormar kan vara mycket kraftfullare än vad forskarna hittills har trott. Gammal is från Grönland och Antarktis visar att två extrema solstormar inträffade för drygt 1000 år sedan.

Solstormar och de partiklar som då slungas ut mot jorden ger oss vackra norrsken. Men samtidigt innebär denna solaktivitet risker för samhället.

Kan slå ut kommunikation

Solstormar har tidigare orsakat omfattande strömavbrott, och de kan även störa satelliter och leda till stora problem med olika kommunikationssystem. Men frågan är om vi trots allt kommit lindrigt undan, hittills.

För ny forskning visar att det vid minst två tillfällen tidigare inträffat solstormar som var tio gånger kraftigare än någon solstorm vi kunnat mäta.

Det är ett internationellt team med forskare från bland annat Lund och Uppsala som genom studier av is från Antarktis och Grönland upptäckt spåren av två solstormar som inträffade under en kort tidsperiod för drygt 1000 år sedan.

Bättre riskanalys

Studien av isen gjordes efter att forskare funnit en ökning av radioaktivt kol i trädringar från år 774 och år 993, men först i och med att man fann motsvarande ökningar i iskärnor från exakt samma tid, kunde forskarna konstatera att extrema solstormar orsakat ökningen.

– Om en så kraftig solstorm skulle inträffa i dag skulle det få förödande konsekvenser för oss,  menar Raimund Muscheler vid Geologiska institutionen på Lunds universitet som är en av forskarna bakom studien:

– Det är dyr forskning. Men viktig. För om vi ska kunna göra en bättre riskanalys för den här typen av extrema solstormar behöver vi veta hur ofta de inträffar.

Raimund Muscheler vill nu gå ännu längre tillbaka i tiden och studera is från 10 000 år tillbaka i tiden för att se om den typen av extrema solstormar kan ha inträffat upprepade gånger.

– I dag är vi väldigt beroende av elektriska system som är känsliga för den här typen av händelser. Hur vi skulle påverkas av en så här kraftig solstorm, det vet vi inte.

Så arbetar vi på SVT Nyheter