En sjöfågel vid Svalbard. En studie visar att den biologiska aktiviteten under vinterhalvåret är större än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/ TT

Arktiska polarnatten kryllar av liv

Djurlivet under den långa och mörka polarnatten är inte så slumrande som man tidigare trott. Ny forskning tyder på ett mycket mer aktivt djurliv vilket kan skvallra om ett varmare klimat.

Det var under en polarexpedition som Jørgen Berge och hansforskargrupp plötsligt fick ett tecken på att Arktis ekosystem intevar så slumrande under de mörka polarnätterna som man tidigaretrott.

– Framför oss var en stjärnklar vinternatt och nedanför ossi det djupa havet var oräkneliga blågröna ”stjärnor” som producerasav självlysande organismer. Det var fantastiskt och det faktum attså många organismer producerade ljuset var en stark indikation påatt systemet inte var i ett vilande läge, säger Jørgen Berge.

Iakttagelsen vid polarexpeditionen som Jørgen Berge och de andraforskarna gjorde ledde till att de började undersöka huraktiviteten var vid Svalbard under polarnätterna, den allramörkaste delen av vintern. Det resulterade i en storskalig studiesom inte gjorts i lika stor omfattning tidigare, delvis för att mantrott att aktiviteten under polarnätterna varit i stort sett näranoll.

– Det har alltid funnits liv där, det är bara det att maninte har tittat under den mörka årstiden, säger Pauline Snoeijs Leijonmalm, professor inommarinekologi vid Stockholms universitet.

Forskarna tror attaktiviteten kan kopplas till en ökad uppvärmning av Arktis och ärdärmed en viktig fråga när det kommer till klimatet.

Hög nattligaktivitet

Under tre vintrar studerade forskarna aktiviteten vidSvalbard, hos allt från plankton till fåglar. Det mest spektakulärafyndet var att de såg att de havsfåglar som stannade kvar kringSvalbard kunde hitta föda i totalt mörker.

– Vi vet inte hur de kangöra det, och vi vet inte hur vanligt det är för sjöfåglar attövervintra på dessa breddgrader. Men nu vet vi att de gör det,säger Jørgen Berge.

Forskarna såg även tecken på aktivitet i havensom till och med var högre än under andra delar av året.Hoppkräftor ökade sin reproduktiva aktivitet under den kallavinterperioden jämfört med i maj och september. Forskarna såg ocksåatt en viss typ av mussla inte minskade i antal underpolarnätterna, vilket tyder på att det måste finnas plankton attlivnära sig på i haven.

Försiktiga slutsatser om klimatet

PaulineSnoeijs Leijonmalm som själv studerat förhållanden och ekosystemkring nordpolen tycker att studien är spännande. En invändning honhar mot studien är att forskarna inte har tagit med att vissaorganismer kan överleva utan solen som sin energikälla. Heterotrofabakterier får energi från att konsumera organiska ämnen och klararsig därför på platser utan ljus, även på nordpolen under vintern. Hon är även försiktig med att draallt för stora växlar på betydelsen för klimatet.

– Visst kan den nu upptäckta aktiviteten kring Svalbard stimuleras avden globala uppvärmningen, men jag tror inteatt den har uppstått på grund av klimatförändringar. Det fannsredan en biologisk aktivitet kring Svalbard, den har inte heltplötsligt uppkommit, säger Pauline Snoeijs Leijonmalm.