En sjöfågel vid Svalbard. En studie visar att den biologiska aktiviteten under vinterhalvåret är större än man tidigare trott. Foto: Fredrik Sandberg/ TT

Arktiska polarnatten kryllar av liv

Djurlivet under den långa och mörka polarnatten är inte så slumrande som man tidigare trott. Ny forskning tyder på ett mycket mer aktivt djurliv vilket kan skvallra om ett varmare klimat.

Det var under en polarexpedition som Jørgen Berge och hans forskargrupp plötsligt fick ett tecken på att Arktis ekosystem inte var så slumrande under de mörka polarnätterna som man tidigare trott.

– Framför oss var en stjärnklar vinternatt och nedanför oss i det djupa havet var oräkneliga blågröna ”stjärnor” som produceras av självlysande organismer. Det var fantastiskt och det faktum att så många organismer producerade ljuset var en stark indikation på att systemet inte var i ett vilande läge, säger Jørgen Berge.

Iakttagelsen vid polarexpeditionen som Jørgen Berge och de andra forskarna gjorde ledde till att de började undersöka hur aktiviteten var vid Svalbard under polarnätterna, den allra mörkaste delen av vintern. Det resulterade i en storskalig studie som inte gjorts i lika stor omfattning tidigare, delvis för att man trott att aktiviteten under polarnätterna varit i stort sett nära noll.

– Det har alltid funnits liv där, det är bara det att man inte har tittat under den mörka årstiden, säger Pauline Snoeijs Leijonmalm, professor inom marinekologi vid Stockholms universitet.

Forskarna tror att aktiviteten kan kopplas till en ökad uppvärmning av Arktis och är därmed en viktig fråga när det kommer till klimatet.

Hög nattlig aktivitet

Under tre vintrar studerade forskarna aktiviteten vid Svalbard, hos allt från plankton till fåglar. Det mest spektakulära fyndet var att de såg att de havsfåglar som stannade kvar kring Svalbard kunde hitta föda i totalt mörker.

– Vi vet inte hur de kan göra det, och vi vet inte hur vanligt det är för sjöfåglar att övervintra på dessa breddgrader. Men nu vet vi att de gör det, säger Jørgen Berge.

Forskarna såg även tecken på aktivitet i haven som till och med var högre än under andra delar av året. Hoppkräftor ökade sin reproduktiva aktivitet under den kalla vinterperioden jämfört med i maj och september. Forskarna såg också att en viss typ av mussla inte minskade i antal under polarnätterna, vilket tyder på att det måste finnas plankton att livnära sig på i haven.

Försiktiga slutsatser om klimatet

Pauline Snoeijs Leijonmalm som själv studerat förhållanden och ekosystem kring nordpolen tycker att studien är spännande. En invändning hon har mot studien är att forskarna inte har tagit med att vissa organismer kan överleva utan solen som sin energikälla. Heterotrofa bakterier får energi från att konsumera organiska ämnen och klarar sig därför på platser utan ljus, även på nordpolen under vintern. Hon är även försiktig med att dra allt för stora växlar på betydelsen för klimatet.

– Visst kan den nu upptäckta aktiviteten kring Svalbard stimuleras av den globala uppvärmningen, men jag tror inte att den har uppstått på grund av klimatförändringar. Det fanns redan en biologisk aktivitet kring Svalbard, den har inte helt plötsligt uppkommit, säger Pauline Snoeijs Leijonmalm.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play