En rekonstruktion av hur det sannolikt såg ut för 66 miljoner år sedan när den stora asteroiden som utplånade dinosaurierna närmade sig jorden. Foto: Nasa

Asteroidkrockar har blivit vanligare

Vi lever i en tid då krockar med asteroider har blivit vanligare på jorden, enligt en ny studie. Antalet kollisioner var relativt få fram till för 290 miljoner år sedan, då de plötsligt ökade i antal.

I studien, som publiceras i Science, konstaterar forskarna att kollisionerna sedan dess har varit 2,6 gånger fler jämfört med perioden dessförinnan.

Resultatet bygger på analyser av asteroidkratrar – inte på jorden utan på månen.

På jorden har många kratrar försvunnit på grund av erosion vilket gör det svårt att få ett grepp om deras antal, och huruvida de har ökat eller minskat i antal under årmiljonernas lopp.

Månen ger svar

Månen däremot har utsatts för asteroidnedslag i samma omfattning som jorden – och på månen bevaras kratrarna över tid.

Problemet har varit att utröna kratrarnas ålder, men detta har på sistone kunnat lösas genom instrument på den amerikanska rymdsonden Lunar Reconnaissance Orbiter som går i bana runt månen.

Instrumenten har mätt med vilken takt kratrarna bryts ned, och på så vis har man kunnat uppskatta deras ålder.

Plötslig ökning

En jämförelse med jorden avslöjade att det ringa antalet kratrar på jorden som är äldre än 290 miljoner år de facto avspeglar det verkliga förhållandet – nedslagen var färre på den tiden och ökade sedan kraftigt.

Orsaken till att nedslagen ökade vid den tidpunkten är okänd. Möjligen kan det hela vara en effekt av våldsamma kollisioner i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter. Kollisionerna kan ha gett upphov till större mängder mindre himlakroppar och en del av dessa kan ha hamnat på kollisionskurs med jorden och månen.

Fakta: Asteroider

En asteroid är en mindre himlakropp som går i en bana runt solen.

De första asteroiderna upptäcktes för över 200 år sedan. Först ut, 1801, var upptäckten av Ceres, den största hittills upptäckta asteroiden som dock numera betraktas som en dvärgplanet.

Asteroiderna finns i första hand i asteroidbältet mellan Mars och Jupiters banor, men forskare har även upptäckt och katalogiserat tusentals jordnära asteroider och kometer.

Källa: Nationalencyklopedin och Nasa.