Forskarnas bilder och filmer visar en omfattande och snabb sedimentering som ingen har sett förut. Foto: Stefan Hendricks, Alfred Wegener Institute, Helmholtz Center for Polar and Marine Research

Arktis nedsmältning förändrar ekosystemen

Tunnare is gör att alger under isen växer allt snabbare. Och algerna tar sen med näringsämnen från ytan ner till havsbottnen – där de inte gör någon nytta.

I somras smälte den arktiska havsisen mer än någonsin tidigare uppmätt. Och då isen var som tunnast upptäckte forskare stora mängder alger som växte under isen. Det här kan leda till att ekosystem förändras snabbt.

Att det kan växa alger under den arktiska havsisen kände man till, men den nya upptäckten är att den tunna isen kan göra att algerna växer snabbare. Eftersom isen släpper igenom mer ljus kan algerna bilda stora ansamlingar mitt under isen, vilket forskarna tror är ett helt nytt fenomen.

Climatemonday

Smältande is kan ge mindre näring

Det mesta av de här ansamlingarna av alger faller till botten och tar då med sig all den energi och näring som de hunnit samla på sig. Genom att ta prover och filma, både isen och havsbottnen, kan forskarna visa att så stora mängder döda alger har sjunkit, att de täcker upp till tio procent av havsbottnen.

– Våra mätningar visar att stora mängder koldioxid och näringsämnen faller ner till havsbottnen. Hade det här skett många gånger tidigare så skulle det se mycket annorlunda ut. Så vi har förmodligen sett en glimt av det nya Arktis. En framtid med mycket tunn is som smälter bort under sommaren, säger Antje Boetius, som ledde forskarlaget.

Ljusare is ger mörkare framtid

På lång sikt kan det här nya fenomenet störa den normala näringskedjan både vid havsytan och på havets djup. Den stora mängden alger lockar nya varelser till havsbottnen under isen och tillsammans kan algerna och djuren också påverka kolets kretslopp i Arktis.

Den mycket djupa arktiska bassängen gör att näringen inte transporteras tillbaka till ytan på väldigt lång tid. Det beror på att alla utflöden i Arktis, mot Stilla havet och Atlanten, ligger mycket grundare än de arktiska bassängerna, så det näringsrika bottenvattnet blir kvar i djupet.

– Vi måste bli medvetna om att ett varmare klimat med mindre havsis i Arktis kan förändra ekosystemen och till och med hela oceaner. Det kan leda till stora förluster av olika arter med växter och djur och på sikt kommer det påverka de tjänster som naturen ger oss människor. Vår studie visar att de förändringar som vi observerat de senaste tio åren kan orsaka en kaskad av ekologiska konsekvenser, säger Antje Boetius.

Resulten publiceras av tidskriften Science idag och forskarnas atikel hittas då på Science Express hemsida.

Climatemonday