Lite söt är den ändå, Dyngbaggen – speciellt när den fått på sig sina gröna silikonstövlar. Foto: Jochen Smolka

Bajs som luftkonditionering

Dyngbaggar använder sin mat som luftkonditionering. Det har svenska forskare från Lund kunna konstatera genom att sätta silikonstövlar på insekterna.

Tänk dig att det är 60 grader varmt på marken och du måste gå barfota när du ska hem med maten från affären. Springer du inte riktigt fort blir dina fötter allvarligt brännskadade.

Så är det också för djur och insekter i heta klimat. Dyngbaggen till exempel rullar sina bollar av bajs mitt i hettan för att hitta en ostörd plats där den kan äta upp sin måltid av dynga. Det blir rejält varmt även om en dyngbagges små fötter i den stekande solen. För att överleva detta har baggen utvecklat en teknik där själva maten, dyngan alltså, inte bara fungerar som föda utan även som luftkonditionering, enligt en studie i tidskriften Current Biology.

När man tittar på en dyngbagge som rullar sin bajsboll över marken ser man hur baggen gång på gång klättrar upp på bollen och snurrar runt ett tag för att sen fortsätta sitt rullande. Skälet till detta är inte bara att baggen ska ta ut riktningen för vart bollen ska rullas, utan även för att baggen behöver svalka sina fötter. Det visar en studie som forskare vid Lunds universitet gjort.

– Dyngbaggarna klättrar upp på sina bollar när deras framben och huvuden blivit för varma, berättar Jochen Smolka, biolog vid Lunds universitet, en av forskarna bakom studien.

Silikonstövlar

Det här kom forskarna fram till bland annat genom att sätta små stövlar av silikon på en grupp dyngbaggar för att skydda deras fötter från hettan i marken. De silikonklädda dyngbaggarna visade sig inte alls vara lika angelägna om att klättra upp på sina bollar som baggar utan stövlar.

Dyngbollarna är gjorda av fuktig avföring från större däggdjur, och när fukten dunstar bort blir effekten att dyngbollen kyls ner. Så när baggen klättrar upp på dyngbaggen fungerar bollen alltså som en luftkonditioneringsapparat o svalkar baggens framben o huvud.

Värmekänsliga kameror visar vad som händer med kroppstemperaturen hos insekterna när de gör detta. Efter att dyngbaggen snurrat runt lite däruppe på bollen har temperaturen i fötterna sjunkit med 10 grader och baggen klarar av att fortsätta sitt rullande ett tag till.

Ja, man tager vad man haver, som Kajsa Varg sa... Även för luftkonditionering uppenbarligen.

Bajs i rullning

Visa

Se en Dyngbagge rulla sin bajs-matsäck. Se också samma sak filmat med värmekamera som visar hur baggen kyler av sina fötter när den vilar på bajsbollen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play