Bärplanstekniken används redan inom segelsporten. Foto: Lloyd Images

Båtar som ”flyger” ovan vattenytan sparar energi

Eldrivna passagerarfärjor som färdas ovan vattenytan kan snart bli verklighet. Forskare har nämligen utvecklat en metod för att öka räckvidden för eldrivna fartyg och därmed minska bränsleförbrukningen.

Passagerarfärjor drivs i dag av fossila bränslen. Att gå över till batteridrivna fartyg är svårt eftersom batterier inte räcker för att köra längre distanser. Men nu har forskare vid Chalmers tekniska högskola utvecklat en metod för att kunna göra fartygstrafiken mer klimatsmart.

Gammal teknik som uppdaterats

Med hjälp av så kallade bärplan kan båtskrovet lyftas ovan vattenytan och fartyget får därmed betydligt mindre vattenmotstånd. Bärplanen fungerar som en sorts vingar som placeras under fartygets skrov.

Tekniken är inte ny, utan har funnits sedan 1960- och 1970-talet. Men forskarna har nu vidareutvecklat designen på bärplanen.

I den nya forskningsstudien har man undersökt hur det här bärplanen kan fungera i olika förhållanden. Syftet är att underlätta och förbättra konstruktionen av de här ”vingarna” som ska få båtarna att sväva fram, nästan så att de verkar flyga ovan vattenytan.

– Den nya metoden gör att batteridrivna färjor skulle kunna öka sin räckvidd markant och åka längre distanser, säger Laura Marimon Giovannetti, forskare vid forskningsanläggningen SSPA i Göteborg i samarbete med Chalmers tekniska högskola.

Kan spara energi

Även färjor drivna med fossila bränslen skulle kunna använda bärplanstekniken och på så sätt minska bränsleförbrukningen med upp till 80 procent, enligt forskarna.

Ivan Stenius, docent som forskar vid institutionen för farkostteknik och solidmekanik vid KTH tycker att det är en solid studie.

– Studien lägger en viktig grund för framtida bärplansfarkoster med förutsägbar och robust prestanda i varierande förhållande gällande allt från vågor, vind och varierande laster på båtarna, säger han.

Inom seglarsporten används bärplan redan.

– Vi har sett enorma förbättringar av tekniken inom seglarvärlden sedan den största båten seglade 2013. På mindre än tio år har vi sett en riktig revolution. De närmaste fem till tio åren kommer vi att se fler elektriska bärplan på färjor också tror jag, säger Laura Marimon Giovannetti.