Bönsyrsor med 3D-glasögon, mer fascinerande än vad du kanske tror. Foto: Newcastle University

Bönsyrsor med 3D-glasögon kan ge robotar bättre syn

Det må se bisarrt ut, som något ur en dålig science fictionfilm. Men dessa specialutformade 3D-glasögon för bönsyrsor har avslöjat ett nytt 3D-seende bland insekter. Denna upptäckt kan leda till en enklare utformning av robotseende.

’Ett spektakulärt fynd!’ kallar forskarna bakom studien det. Det handlar om upptäckten av att bönsyrsans 3D-seende fungerar helt olika från andra insekters. Den är istället mer lik människans.

Bönsyrsans 3D-seende

3D-seende innebär att våra ögon ser två olika bilder som hjärnan sedan sammanfogar till en bild. Detta gör att vi kan bedöma avståndet till olika saker vi ser.

Många andra djur och insekter har 3D-seende, men bönsyrsan är hittills den enda kända insekt som har samma djupseende som oss människor.

Det är bönsyrsans sätt att jaga på som kräver denna speciella 3D-syn. Den kan då ligga stilla och vänta på sitt byte.

– Bönsyrsor ligger i bakhåll och fångar sina byten med frambenen, vilket gör att den behöver ett djupseende som är väldigt precist när den ska avgöra avståndet, berättar insektsforskaren Eric Warrant.

3D-film för bönsyrsor

En vanlig film är ju i 2D, men för att på ett så kontrollerat sätt som möjligt kunna mäta syrsornas 3D-syn använde alltså forskarna en specialgjord 3D-film komplett med glasögon, bara för bönsyrsor.

Forskarna klistrade temporärt fast de specialutformade glasögonen på bönsyrsorna med hjälp av bivax.

Därefter fick bönsyrsorna se på en 3D-film med prickar och illusionen var så god att bönsyrsorna försökte fånga prickarna.

Framtidens robotseende

Ett tänkt användningsområde för upptäckten skulle kunna vara inom dator- och robotseende, till exempel för drönare.

– Eftersom insektshjärnor är så små krävs det inte mycket databearbetning. Detta skulle kunna tillämpas för att producera självstyrande robotar som inte är så energikrävande, säger en av studiens medförfattare Ghaith Tarawneh.