Celler rör sig med kraft inifrån

Så här kanske vi inte är så vana att se en cell. I videoklippet syns immunförsvarsceller som försöker krypa fram av egen kraft. Det som ser ut som tentakler är känselspröt som försöker greppa fast i sitt underlag. På varje tentakel sitter tusentals integriner, en slags små krokar som kan haka fast i underlaget.

Cellforskaren Pontus Nordenfelt vid Lunds universitet har tillsammans med amerikanska forskare från Harvard Medical School studerat vad det är som gör att celler rör på sig. För även om de flesta celler sitter stilla i kroppen kan alla röra på sig, till exempel när det uppstår en infektion som immunförsvarsceller ska hitta fram till.

Rörelsen kommer inifrån

Forskarna menar att krokarna, eller integrinerna, som drar cellen åt olika håll styrs inifrån cellen. Det är det så kallade cellskelettet som aktiverar integrinerna vilket sedan får cellen att börja röra sig. Deras resultat är publicerade i PNAS och  Nature Communications.

– Detta är grundforskning för att förstå hur integrinerna fungerar. Det kan göra det lättare för läkemedelsföretagen i förlängningen att utveckla läkemedel. Kanske för att bättre förstå cancerceller som vandrar från tumören ut i kroppen. Det är mycket vi ännu inte förstår om hur detta fungerar, säger Pontus Nordenfelt.

Avancerad metod

Staffan Johansson är professor i medicinsk cellbiologi på Uppsala universitet. Han tycker studierna är metodologiskt imponerande.

– De använder bland annat mycket avancerad mikroskopi. Det finns dock frågetecken och andra förklaringsmodeller, men detta är inte förvånande med tanke på frågornas komplexitet, säger han.