Foto: Peter Kramer

Charlie Sheen-effekt för HIV

Charlie Sheens offentliga avslöjande om att han var hiv-positiv ledde till rekordstort intresse för sjukdomen. Nu hoppas forskare att trenden ska hålla i sig och att intresset och kunskapen kring sjukdomen som på senare tid minskat, åter kan få nytt liv.

Förra året gick skådespelaren Charlie Sheen ut offentligt och berättade om sin hiv-diagnos.

Timmarna efter framträdandet var intresset för virussjukdomen enormt. Amerikanska nyhetskanaler och media rapporterade inte bara om Charlie Sheen utan även om hiv i stort. Dessutom var antalet hiv-relaterade sökningar på nätet rekordhögt i USA.

Ny forskning visar att informationskampanjer aldrig lyckats med samma genomslagskraft som det intresse som skådespelarens framträdande bidrog till.

Forskarna hoppas nu att Charlie Sheen-effekten ska hålla i sig – inte minst i USA där kunskapen och medvetenheten kring sjukdomen har minskat.

Fler sökte på nätet

Forskarnas analys efter att Charlie Sheens hiv-diagnos blev offentlig visar att nyhetsbevakningen i USA för hiv ökade med 265 procent och att ungefär 2,7 miljoner fler sökningar på hiv-relaterade ämnen gjordes. Sökningar på google efter ”symptom hiv” och ”vart kan man göra hivtest” ökade med 540 och 214 procent vardera.

Dessutom var det fler som sökte efter information som har att göra med skyddat sex. Antalet sökningar efter ”köpa kondomer”, ökade med 75 procent. Det stora intresset höll i sig i tre dagar innan det slutligen gick ner mot normala nivåer.

Få testar sig

I USA där ungefär 1,2 miljoner människor är smittade med hiv, visar siffror att bara cirka en av åtta personer känner till att de är smittade. Den låga kunskapen leder till att sjukdomen fortsätter att spridas och att fler drabbas.

Magnus Unemo är mikrobiolog vid Örebros universitetssjukhus och jobbar även i Världshälsoorganisationens kunskapsgrupp mot spridning av sexuellt överförbara sjukdomar. Han menar att Charlie Sheens framträdande kan ha haft stor effekt för att uppmärksamma hiv.

 – Det är en sjukdom som kan drabba alla och den här studien visar hur viktigt det är att bryta stigmatiseringen så att fler kan gå ut på samma sätt och våga berätta att de är smittade, säger Magnus Unemo.

Det är inte bara i USA som kunskapen kring sexuellt överförbara sjukdomar är lågt. Även i Sverige syns en förändring vad gäller ökat sexuellt risktagande.  Könssjukdomar som Gonorré och Syfilis har återigen ökat i Sverige vilket visar att fler har oskyddat sex.

 – När det gäller hiv är det många idag som tror att det går att bota vilket har lett till att folk är mer riskbenägna och inte skyddar sig, säger Magnus Unemo.

”Angelina Jolie-effekten”

Att kända personer bidrar till att öka medvetenheten om vissa sjukdomar är inget nytt fenomen. När Angelina Jolie gick ut med att hon hade opererat bort sina bröst för att undvika bröstcancer ledde det till att fler kvinnor lät undersöka sina bröst och man pratade om ”Angelina Jolie-effekten”.

Däremot blir genomslagkraften betydligt större när kända människor idag går ut och offentligt berättar om en sjukdom. Nyheters spridning via smarta telefoner och sociala medier gör att det går betydligt fortare idag än för 20 år sedan. Att människor dessutom betydligt enklare själva kan söka efter information gör även att kunskapsspridningen går betydligt fortare.  Det visade bland annat Charlie Sheen-studien .

- Studien visade ju också att folk söker på rätt saker som ökar kunskapsspridning. Det vill säga att man söker på hivtester och kondom och så vidare, säger Magnus Unemo.

Referens

Visa

Ayers et al. ”News and Internet Searches About Human Immunodeficiency Virus After Charlie Sheen’s Disclosure”. JAMA Internal Medicine. (Feb 22, 2016).

doi:10.1001/jamainternmed.2016.0003

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer