Foto: TT

Dagen blir längre med två millisekunder per århundrande

Astronomer har länge vetat att jordens rotation saktas ned, men nu har det bevisats att dagen faktiskt blir längre – hela två millisekunder per århundrande.

Genom att ha samlat ihop historiska uppgifter om förmörkelser och andra himlahändelser från 720 f.kr till år 2015, har astronomer upptäckt att jordens dag förlängs med två millisekunder per århundrande.

De forntida uppgifterna som samlades in berättar tid och plats där människor har sett olika typer av sol- och månförmörkelser, medan dokument från 1600-talet och framåt beskriver händelser när månen passerade och blockerade särskilda stjärnor på himlen.

För att förstå hur jordens rotation har förändrats jämfördes de historiska uppgifterna med en datormodell som räknade ut när och var människor kan ha sett eventen om jordens rotation hade varit oförändrad.

– Även om observationerna är grova, kan vi se en konsekvent skillnad mellan beräkningarna och var och när förmörkelser faktiskt sågs, säger Leslie Morrison, en av astronomerna i projektet, till The Guardian.

Månen en av orsakerna

En av orsakerna till att jordens rotation saktas ned är tidvattnet, som påverkas av månens gravitation. När jordens rotation saktas ned, så växer månens omloppsbana med cirka fyra centimeter per år.

Månen är dock inte den enda orsaken, utan astronomer har också upptäckt att jordens rotation hade saktats ned ännu mer om det inte hade varit för en motverkande process. Sedan den senaste istiden har landmassor som varit begravda under plattor av fruset vatten börjat lossna och falla tillbaka på plats.

Förändringen gjorde att jorden blev mindre avplattad vid polerna och därför snurrar fortare. Det hela kan jämföras med en skridskoåkare som håller in armarna för att få upp farten.

Bilder samman olika forskningar

Även förändringarna av jordens vattenyta och elektromagnetiska krafter har haft påverkan på rotationen, menar forskare.

– På många sätt är detta ett fantastisk resultat som binder samman ett stort antal undersökningar på motsatta sidor, säger Jon Mound, en geofysiker vid Leeds University som inte var involverad i researchen.

Men även om dagen faktiskt blir längre, så kommer den som hoppas på en extra timme på dygnet att få vänta länge – cirka två miljoner århundranden till.