Dålig städning kan hjälpa immunförsvaret

Lite smuts har ingen dött av, säger ett gammalt talesätt. Och nu kommer forskning som visar hur en tidig träning av immunförsvaret kan hjälpa oss att bli friskare.

Astma och allergier, som pollen- och pälsallergi, har ökat stort under de senaste decennierna och flera forskare pekar på att det kan hänga samman med att små barn numera inte utsätts för smittämnen lika mycket som förr.

Det kallas hygienhypotesen – att de senaste årtiondenas ökningen av allergier och astma beror på alltför stor renlighet. Resultat från flera studier har pekat på att det ligger något i den här tanken, med förklaringen att människor i unga år måste utsättas för bakterier och mikroorganismer för att immunförsvaret ska utvecklas normalt.

Tills nu har dock forskningen inte kunnat visa på vilket sätt ”smutsen” hjälper vårt immunförsvar. Men i en studie som presenteras i tidskriften Science Express presenteras resultat som förklarar vilka biologiska mekanismer som kan ligga bakom.

Inflammationer i tarm och lungor

Det forskarna gjorde var att studera immunsystemet hos möss som fötts upp antingen i en bakteriefri miljö, eller i en miljö där de exponerades för bakterier.

När man undersökte hälsan hos de möss som fötts upp i den rena miljön, så såg man att de löpte större risk att utveckla en mängd sjukdomstillstånd, särskilt inflammationer i tarmar och lungor, liknande kolit respektive astma. Orsaken visade sig vara att mössen från den rena miljön hade större mängder av en särskild immuncell, mördar-T-celler, i dessa vävnader.

T-cellerna är normalt ett av kroppens viktigaste försvar mot virus och bakterier, men i detta fall så ledde den ökade mängden T-celler till inflammationer när immunförsvaret ”löpte amok”. Hos de möss som utsatts för bakterier så hämmade bakteriefloran mängden T-celler i lungor och tarmar, och deras immunförsvar utvecklades normalt.

Tidigt exponering är modellen

Vad forskarna också upptäckte var att det gick att ”rädda” mössen från den bakteriefria miljön. Genom att utsätta dem för bakterier så gick det att få deras immunförsvar på rätt köl igen, och skyddet mot inflammationer i tarm och lungor förbättrades. Men detta fungerade bara för nyfödda möss, inte för vuxna.

Trots att studien utförts på möss, så pekar resultaten på betydelsen av att även vi människor tidigt i livet utsätts för mikroorganismer, menar forskarna.

– Att vi också vet mekanismen som kan ligga bakom det här gör att det blir lättare att ta reda på vilka mikroorganismer som är mest betydelsefulla för att våra kroppar ska utveckla ett bra skydd mot allergier längre fram i livet, säger Richard Blumberg, en av studiens huvudförfattare.

Olof af Wåhlberg