Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: TT

Därför är intensiv träning så effektiv

Forskare har hittat en förklaring till varför högintensiv träning i korta intervaller är så effektiv. Det bildas fler mitokondrier som gör musklerna mer uthålliga.

För många är några få minuters högintensiv intervallträning lika effektiv som vanlig uthållighetsträning. Konditionen förbättras lika mycket, något som har förbryllat vetenskapen.

För att undersöka vad som händer i muskelcellerna lät forskare vid Karolinska institutet manliga motionärer cykla så intensivt som möjligt under 30 sekunder. Sedan fick de vila i fyra minuter innan det var dags igen. Och så höll det på, i upp till sex gånger.

Nya mitokondrier ger bättre uthållighet

Forskarna tog sedan prover och det visade sig att den kortvariga träningen bryter ned kalciumkanalerna i muskelcellerna.

– Detta leder till en långvarigt förändrad kalciumhantering i cellerna och det är en utmärkt signal för exempelvis nybildning av mitokondrier, säger Håkan Westerblad, en av forskarna bakom studien som publiceras i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Mitokondrier producerar energi och sedan tidigare vet man att förändringar som stimulerar nybildning av mitokondrier ökar musklernas uthållighet.

Orsaken till att kalciumkanalerna bröts ner var att mängden fria radikaler ökade, något som kan förklara varför intag av antioxidanter kan försämra effekten av uthållighetsträning.

Mest effektivt för otränade

Forskarnas resultat är inte något som bara elitidrottare ska ta till sig av – tvärtom, förklarade Håkan Westerblad när han besökte SVT:s Aktuellt.

– Det är framförallt de som inte är så väldigt tränade till att börja med, där det här är väldigt effektivt. När man sedan blir bättre så är det mindre effektivt och eliten måste, om man använder sig av det här, också kombinera med annan typ av träning.

Anledningen till att de mer otränade tillgodogör sig den intensiva träningen bättre är de fria radikalerna.

– Om man tränar så får man också ett bättre försvar mot fria radikaler inne i muskelcellerna. Man klarar av en dusch av fria radikaler utan att något händer.

Det är framförallt konditionsträning som löpning, skidåkning och cykling som forskarna vet har den här effekten.

– Det vi har tittat på är uthållighetsträning. När det gäller styrketräning är det ingen som vet, våra preliminära visar inte på att det händer något med kalciumkanalerna, men det är för tidigt att säga ännu, säger Håkan Westerblad.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Senaste avsnittet i SVT Play