– Oljan gör att man har råd att satsa på ny teknik och subventioner, hör forskaren Frances Sprei om varför Norge är bäst på elbilar. Foto: SVT/TT

Därför är Norge bäst i världen på elbilar: ”Har goda statsfinanser på grund av oljan”

Uppdaterad
Publicerad

Norrmännen är bäst i världen på att köpa elbilar – en bedrift som delvis beror på landets produktion av olja, uppger Frances Sprei, forskare i hållbar mobilitet vid Chalmers.

– Att man har goda statsfinanser på grund av oljan gör att man har råd att satsa på ny teknik och subventioner, säger hon.

I början av januari kom beskedet: under helåret 2020 blev Norge först i världen med en nybilsmarknad där över 50 procent utgörs av avgasfria bilar. Milstolpen är ett resultat av en långsiktig strategi  – och pengar.

– Norge har de i särklass största subventionerna för elbilar i världen och har haft det under väldigt lång tid, säger Frances Sprei.

Några av faktorerna som haft betydelse för utvecklingen:

  • Man slipper hög skatt på sin bil
  • Man slipper betala moms när man köper bilen
  • Fram till 2008 fick man köra i bussfilen om man hade en elbil
  • I vissa områden slapp man betala så kallad bompeng fram till 2019, nu kan även rabatten försvinna
  • Fram till 2020 var det gratis parkering för elbilar i Oslo

– I början köpte många pendlare elbil eftersom man slapp bompengen för att ta sig in till Oslo. Ekonomiskt sett gjorde det elbilarna konkurrenskraftiga, fortsätter Frances Sprei.

”Har en ganska stark klimatpolitik”

Norge producerar olja och leder samtidigt elbilsrallyt, hur får man ihop den dynamiken?

– Norge har generellt sett en ganska stark klimatpolitik. Olja är en exportvara och den inhemska produktionen är i princip koldioxidfri medan transportsektorn står för en stor del av utsläppen. Att subventionera elbilar blir därför ett sätt att minska utsläppen.

Det är oljan som finansierar framgångarna för elbilen?

– Jag vet inte om jag vill dra det så långt. Men att man har goda statsfinanser på grund av oljan gör att man har råd att satsa på ny teknik och subventioner.

Det kan Sverige göra

Vi har ju redan en del subventioner i Sverige, vad bör vi göra för att komma ikapp norrmannen?

– Bonus/malus-systemet är bra, det har bidragit till ökad försäljning. Det är klart att man kan göra det ännu billigare men utvecklingen i Sverige är positiv. Utbudet av modeller är viktigt men det är svårt för Sverige att påverka.

– Till viss del handlar det om infrastruktur med bra tillgång till laddstationer så att folk kan känna sig tryggare med elbilen. Många klarar sig på att ladda bilen hemma men laddstationer blir en slags försäkring.

Nyligen kom en expertgrupp med uppdrag från den norska regeringen fram till att förmånerna med gratis biltullar för elbilar bör slopas. Landets mål är att sluta sälja fossildrivna bilar senast 2025.

Första lättnaden infördes 1990

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.