Foto: Scanpix

Därför kan nattmackan påverka din vikt

Människor och djur har en inbyggd mekanism som säger till när det är dags att äta och sova. Ny forskning på möss visar nu varför man löper större risk att bli överviktig om man inte följer sin mat- och sovklocka.

Precis som Skalman så är vi alla slavar under mat- och sovklockan. Våra gener är med och styr när vi blir hungriga och när vi blir trötta.

Man vet också sedan tidigare att vi lättare blir överviktiga om vi äter när vår kropp är inställd på att sova. Men varför är det egentligen så? Hur kan kalorier mitt i natten göra oss tjockare än kalorier på dagen? Vid tidigare studier har man till exempel sett att människor som jobbar natt eller har sömnproblem också tenderar att vara mer överviktiga än andra.

Amerikanska forskare har nu försökt gå till botten med denna fråga. I en studie på möss stängde forskarna därför av den gen som styr dygnsrytmen i mössens fettceller.

Feta möss

Det visade sig att de biologiska klockor som styr dygnsrytmen i själva fettcellerna också påverkar dygnsrytmen i hela kroppen. Mössen i experimentet tappade nämligen hela sitt måltidsschema och kunde lika gärna äta på dan, trots att de normalt bara äter på natten. Och mycket riktigt så blev de också feta av det.

– Vi märkte att även om mössen bara ändrade sitt måltidsschema lite grann så ökade det  energilagringen i fettcellerna. Våra möss blev överviktiga utan att få i sig fler kalorier, säger Georgios Paschos, en av forskarna bakom studien.

Påverkade hjärnan

Tack vare att forskarna slog ut klockorna i fettcellerna så påverkades också den del av hjärnan som kallas hypotalamus, och som bland annat styr över hungerkänslorna.

– Vi forskare har länge antagit att de här klockorna i cellerna följer ”huvudklockan” i hjärnan, precis som en orkester följer en dirigent. Men våra experiment visar att klockorna är sammanlänkade. Trumslagaren, i det här fallet fettcellsklockan, påverkar också dirigenten, alltså hjärnan, säger Garret FitzGerald, en annan av forskarna bakom studien.

Enligt forskarna kan det här även gälla hos människor och är en del av förklaringen till varför nattmackan kan vara bantarens värsta fiende.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature Medicine.