Arthur Ashkin, USA, samt Gérard Mourou, Frankrike, och Donna Strickland(bilden), Kanada, delar på Nobelpriset i fysik. Foto: University of Waterloo/Hanna Franz n/TT

Första gången på 55 år en kvinna får Nobelpriset i fysik

En trio av forskare tilldelas Nobelpriset i fysik 2018 för deras banbrytande upptäckter inom laserfysik. Det är första gången på 55 år som en kvinna är med bland pristagarna.

– Jag trodde att det varit fler. Vi behöver hylla vetenskapskvinnor, för vi finns där ute. Jag är hedrad över att vara en av de kvinnliga pristagarna, säger Donna Strickland.

Årets Nobelpris i fysik går till amerikanen Arthur Ashkin, fransmannen Gérard Mourou och kanadensiskan Donna Strickland. Kungliga Vetenskapsakademien beskriver deras upptäckter som ”en gammal science fictiondröm”.

Arthur Ashkin tilldelas halva priset för sin upptäckt av den optiska pincetten och dess tillämpning på biologiska system.

Nobelpriset 2018

Fortfarande i full gång

Den 96-årige Arthur Ashkin är fortfarande i full gång med forskningen. Han har sagt till Kungliga Vetenskapsakademien att han troligen inte kan ge några intervjuer då han är upptagen med sin nästa vetenskapliga artikel.

Hans nu prisbelönade optiska pincett kan gripa tag i partiklar ända ner på atomnivå och även ta tag i levande celler. Uppfinningen gör det möjligt att studera de mycket små objekten närmre.

– Förut kunde man se atomer som helhet men nu kan man gå ännu djupare, säger Gunnar Ingelman, professor i subatomär fysik vid Uppsala universitet.

Tillämpat vid ögonoperationer

Den andra halvan av Nobelpriset delas lika mellan fransmannen Gérard Mourou och kanadensiskan Donna Strickland för deras teknik som banat väg för de kortaste och mest intensiva laserpulser som människan skapat.

Laserpulserna är som sylvassa knivar och används bland annat vid synkorrigerande ögonoperationer.

– Den praktiska användningen hittills har varit vid ögonoperationer. Förhoppningen är att det också ska fungera inom cancervården, säger Donna Strickland om hur hennes och de andra pristagarnas forskning använts.

Enligt Kungliga Vetenskapsakademien öppnar forskarnas avancerade precisionsinstrument även för andra nya forskningsområden och en mängd industriella och medicinska tillämpningar.

Första kvinnan på 55 år

Donna Strickland är den tredje kvinnan att få Nobelpriset i fysik, och den första sedan 1963.

Den nu Nobelprisbelönade artikeln från 1985 var Donna Stricklands första och en del av hennes doktorsavhandling.

– Det är inte illa, säger Gunnar Ingelman.

Se hela tillkännagivandet av Nobelpriset i fysik här.

De tre pristagarna

Arthur Ashkin är född 1922 i New York, USA.

Fil.dr 1952 vid Cornell University, Ithaca, USA.

Gérard Mourou är född 1944 i Albertville, Frankrike.

Fil.dr 1973.

Donna Strickland föddes 1959 i Guelph, Kanada.

Fil.dr 1989 vid University of Rochester, USA.

Källa: TT