Starta klippet för att se hur de här katthajarna lyser. Foto: David Gruber/iScience

De här hajarna lyser grönt – nu vet vi varför

En liten tidigare helt okänd molekyl får de här hajarna att glöda grönt i havsdjupen.

Det finns mer lysande djur i världens hav än man kan tro. En studie som tittade på kusten utanför Kalifornien kom fram till att runt 76% av alla havsdjur där – maneter, koraller, sjöstjärnor och fiskar – lyser av sig själva.

Det kallas bioluminiscens och är den vanligaste sortens ljus som skapas av djur i våra havsdjup.

”Som en detektivroman”

En lite mer ovanlig variant är den som dessa katthajar har och den kallas bioflourescens. Hajarna lyser inte av sig själva. De får sitt gröna sken antingen av havets blåa ljus eller genom att man lyser på dem med ficklampor.

— Att forska på biofluorescens i haven är som en detektivroman som hela tiden förändras med nya ledtrådar som dyker upp när forskningen går framåt, säger biologen David Gruber på City University of New York.

Tidigare okänd molekyl

David Gruber och hans forskarkollegor har tidigare upptäckt ett stort antal nya arter av lysande havsdjur. Och nu har de hittat vad det är som gör att just dessa katthajar fluorescerar.

Det är på grund av en liten tidigare helt okänd molekyl. En så kallad metabolit som bland annat verkar hjälpa dem att stå emot mikrobiella infektioner.

— Studien är intressant på grund av den här molekylen som de hittat. Tidigare har man alltid pratat om proteinet GFP när det gäller flourescens, säger marinbiologen Jenny Lindström på Göteborgs universitet.

Fick Nobelpris

Upptäckten av det självlysande proteinet GFP fick Nobelpriset i kemi 2008. Det proteinets gröna sken används idag flitigt inom biokemin för att följa förlopp inuti celler och avslöja sjukdomar.

Kanske skulle även denna nyupptäckta molekyl kunna användas på det sättet i framtiden.

Studien publicerades i iScience.