Laddkontakt istället för tanklock på Nevs elbil. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Elbilen morgondagens melodi i Kina

Publicerad

Men övergången går än så länge trögare än tänkt och risken är att elen till bilarna kommer från smutsig kolkraft.

I veckan som gick fickTrollhättan och billtillverkaren Nevs en tidig julklapp när detmeddelades att företaget ska leverera minst 150 000 elbilar tillPanda New Energy senast år 2020.

Plan om minst fem miljoner elbilar

Det motsvarar en rejäl andel avdagens samlade miljöbilsmarknad i Kina, och en viktig pusselbit iplanen om minst fem miljoner elbilar i landet. Satsningen är en deli landets senaste femårsplan och ska minska luftföroreningarna.

– Elbilsmarknaden i Kina är värd miljarder och borde vara lukrativför samtliga stora aktörer, säger Kristina Sandklef, Kinakännare,till TT.

Flera utmaningar Kina är redan världens största producentoch konsument av elbilar. Stora internationella bilmärken som BMWoch Tesla, men också inhemska märken som BYD, säljer avgasfriamodeller i landet.

Men efterfrågan på bilsidan är inte alls likastark som för cyklar och mopeder, där regimen på bara några år harfått ut hundratals miljoner eldrivna fordon på vägarna.

Frågor kvarstår

Enligtstatliga kinesiska medier väntas laddbilsförsäljningen i landetunder 2015 uppgå till en kvarts miljon fordon, vilket är bara enfjärdedel av vad centralregeringen hade tänkt sig. Skälen till attomställningen inte går fortare har flera orsaker.

– Det storaproblemet är fortfarande att infrastrukturen med laddningsstationerinte är helt på plats. Där är storstäderna naturligtvisprioriterade, säger Sandklef.

Dessutom kvarstår frågan om eller närbatteritekniken blir tillräckligt bra för att de stora massornahelt ska våga vända de fossildrivna fordonen ryggen.

El frånkolkraft Även när det kommer till miljön finns frågetecken. Kinafår till två tredjedelar sin energi från kolkraft som står för enstor del av luftföroreningarna.

Landet har också en kraftigöverkapacitet på kolkraften och sannolikheten att energin tillelbilarna kommer från kolkraft är därför stor.

Närmiljön blir bättre

En renodlad elbilhar ju inte ens något avgasrör, så att den omedelbara närmiljönblir bättre är självklart. Men debatten rasar om hur miljövänligafordonen är som helhet.

– Elbilar kommer avsevärt förbättraluftkvaliteten i städerna, men i den mån elen kommer frånkolkraftverk kommer man ändå att släppa ut stora mängder koldioxid,säger Karl Hallding vid Stockholm Environment Institute.

Samtidigtaccelererar satsningarna på sol- och vindkraft, så det finns hopp.

– Kina ligger i framkant när det gäller miljövänlig teknik ochenergiförbrukningen kommer i allt större utsträckning frånförnyelsebar energi, säger Karl Hallding.

Elbilar

Elbilar har funnits sedan bilismens barndom. Understora delar av 1900-talet förde de en tynande tillvaro, men nu ärutvecklingen explosiv.

Elbilarna gynnas i många länder av politiskahänsyn — man vill slippa köpa fossila bränslen av skurkstater —samt miljöskäl, och att motorerna är starkare och effektivare änförbränningsmotorer.

Det totala beståndet av laddbara bilar ivärlden uppgick sommaren 2014 till en halv miljon, och bara 14månader senare hade antalet fördubblats, enligt branschsajtenhybridcars.com.

Världens mest sålda elbil är Nissan Leaf, följd avladdhybriden Chevrolet Volt och elbilen Tesla Model S.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.