Det behöver inte vara nålarna som är det fina i kråksången när det gäller akupunktur, visar forskning. Foto: Scanpix

”Fejk”-akupunktur fungerar lika bra

Svensk forskning visar att akupunktur, med så kallade teleskopnålar som inte tränger ner i huden, ibland fungerar lika bra som riktig akupunktur.

I tusentals år har kineserna använt akupunktur som behandling mot en rad olika sjukdomar och symptom. Den här traditionella behandlingsmetoden har också fått stort genomslag i bland annat Sverige.

Här används akupunktur idag även inom den traditionella sjukvården för behandling mot till exempel smärta.

”Sitter inte ens på de rätta punkterna”

Men nu visar studier att det inte alltid är själva nålarna som ger patienterna en positiv effekt. Forskare vid Linköpings universitet och Karolinska institutet håller just nu på med en ny studie om akupunktur mot stress.

– Vi har sett att det ibland fungerar lika bra med så kallade teleskopnålar, som inte tränger genom huden och inte ens sitter på de rätta akupunkturpunkterna, som med riktiga nålar.

Nu vill vi ta reda på varför, vad det kan vara som ger den positiva effekten, berättar Anna Enblom, sjukgymnasten som leder studien.

Fungerar mot illamående

I en tidigare studie på patienter som behandlades cytostatika mot sin cancer har Anna Enblom visat att placeboakupunktur ger precis samma minskning av illamående och kräkningar som riktig akupunktur. Cancerpatienterna i studien visste själva inte om de fick riktiga nålar eller placebonålar, som alltså inte tränger igenom huden.

– Det blev exakt samma dramatiska minskning av illamåendet oavsett om det var riktiga nålar eller placebonålar, berättar Anna Enblom.

Forskare: Inte alltid nålarna som hjälper

I den nya studien vill forskara ta reda på vilka andra faktorer det kan vara som påverkar en patient som får akupunktur, om till exempel informationen patienten får om vilken effekt han eller hon kan förvänta sig av akupunkturen spelar roll för resultatet.

–  Vi menar inte att akupunktur är fejk, säger Anna Enblom. Tvärtom, i många fall vet vi att det verkligen fungerar. Men det är inte alltid det är nålarna i sig som ger det positiva resultatet. Varje tillstånd och behandling måste undersökas var för sig, precis som vi undersöker vilka sjukdomar som olika mediciner fungerar på.

Måndag den 28 oktober 20.00 i SVT2 handlar Vetenskapens värld om den märkvärdiga kraften som finns i placebo och som forskarna nu kan förklara. Se programmet här.

Här hittar du en tidigare studie om akupunktur och illamående: