Fladdermöss är värda pengar

Fladdermusen är inte bara ett mytomspunnet, spännande djur. Det är också ekonomiskt viktigt. Ny forskning som publiceras i tidskriften Science visar att jordbruket har stora pengar att tjäna på fladdermössen.

Det finns omkring 1 000 olika sorters fladdermöss, ett 20-tal av dem i Sverige. Var fjärde däggdjur är faktiskt en sorts fladdermus.

De allra flesta fladdermöss livnär sig på insekter – och det är här som deras ekonomiska värde finns menar forskarna. För i sin jakt på mat konsumerar fladdermössen mängder av skadeinsekter.

Äter 1,3 miljoner skadeinsekter

I sin artikel i Science skriver biologerna från universitetet i Indiana, USA att fladdermössen är några av våra mest underskattade djur och deras ekonomiska värde är nästan helt förbisett.

I en uträkning har de kommit fram till att en koloni fladdermöss på cirka 150 djur, äter omkring 1,3 miljoner skadeinsekter per år. För hela det amerikanska jordbruket motsvarar detta ett värde på närmare 23 miljarder dollar årligen, genom att fladdermössen minskar skadorna på skördar och gör annan bekämpning överflödig.

Hotas av utrotning

Men idag hotas många fladdermössarter av utrotning. I USA finns en sjukdom, white-nose syndrome, som sprids snabbt bland djuren. Den växande vindkraftparken utgör ett annat hot mot fladdermössen och bekämpningsmedel och gifter i naturen är andra orsaker till att fladdermöss dör. Även i Sverige är många arter hotade av utrotning.

Biologerna vid universitet i Indiana hoppas nu att forskare ska lyckas föra ut mer kunskap till politiker och allmänhet kring hur viktiga fladdermössen är och hur angeläget det är att arbeta för att livsbetingelserna för dessa djur ska förbättras.

Bodil Appelquist