Styrketräning – marklyft med skivstång. Foto: TT

Fler nordeuropéer styrketränar jämfört med sydeuropéer

Uppdaterad
Publicerad

Människor i Norden tränar mer än de som är bosatta längre söderut i Europa visar en ny studie. Anledningen tros vara att vi har mer tid och pengar att lägga på träning.

Världshälsoorganisationen, WHO rekommenderar sedan tio år tillbaka att vuxna bör styrketräna minst två gånger i veckan. Endast 17 procent av européerna uppfyller de rekommendationerna, visar en ny studie publicerad i plos one

– Det förvånar mig inte att det är så här få som styrketränar. Oftast glöms de här rekommendationerna bort och man pratar endast om konditionsträning, säger Stuart Gray forskare University of Glasgow.  

Att vara fysiskt aktiv minskar risken för flertalet sjukdomar och styrketräning är inget undantag. Genom att styrketräna kan man undvika att drabbas av sjukdomar som stroke, hjärtinfarkt, tjocktarm- och njurcancer. Det hjälper även de som har diabetes då muskler hjälper till att absorbera sockret ifrån det vi äter. Att lyfta tungt ökar dessutom bentätheten i skelettet vilket minskar risken för fallskador. Stuart Grey säger också att den största skillnaden märks när du blir äldre.  

–  Vid 35 års ålder börjar muskelmassan att minska, de flesta märker inte av det förens i 70 års åldern, men då kan man aldrig komma tillbaka till samma nivåer. Genom att styrketräna undviker man minskningen., säger Stuart Gray.  

Socioekonomiska skillnader kan vara orsaken 

De som följer rekommendationerna allra minst är människor från Rumänien, Polen och Malta, endast en till sju procent av befolkningen uppger att de styrketränar två gånger i veckan. I Sverige ligger samma siffra på 38 procent, och är det land efter Island där flest personer tränar styrka. 

Enligt forskarteamet bakom studierna kan skillnaderna mellan länderna bero på socioekonomiska förutsättningar. De som hade en högre utbildning eller var höginkomsttagare styrketränade i högre utsträckning två gånger i veckan, än de övriga.  

– Vi måste göra styrketräning mer tillgängligt för alla, även för de som inte har råd med dyra gymkort. Bara att träna hemma och göra armhävningar mot diskbänken medan du väntar på att vattnet ska koka upp är bättre än inget, säger Stuart Gray.  

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer